Διπλωματική εργασία για το αεροδρόμιο Πάρου

Πάρος

Διπλωματική εργασία με θέμα το αεροδρόμιο Πάρου παρουσιάστηκε στο Πολυτεχνείο Αθηνών στις 23/10/2018 από τις νέες αρχιτεκτόνισσες Διονυσία Πατίρη, Μαρινίκη Ντέλη και Αρετή Κρανιώτη.

TO_THEMA_THS_EVDOMADAS_2.jpg

Η διπλωματική εργασία παρουσιάστηκε στους καθηγητές, Παπαϊωάννου Τάση και Καραδήμα Κώστα, και η μελέτη αφορά την επέκταση του διαδρόμου του αεροδρομίου και τις κτηριακές εγκαταστάσεις του σταθμού υποδοχής. Η πρόταση ήταν ενδιαφέρουσα και στηρίχτηκε σε πραγματικά στοιχεία, ενώ έχει ήδη προκαλέσει το ενδιαφέρων αρκετών παραγόντων του τόπου μας.

Τι μας δήλωσαν

TO_THEMA_THS_EVDOMADAS_3.jpg

Σε επικοινωνία που είχε η εφημερίδα μας με τις τρεις αρχιτεκτόνισσες μας είπαν:

«Η γοητεία που παρουσιάζουν τα αεροδρόμια αποτέλεσε αφετηρία για την επιλογή του συγκεκριμένου θέματος, ενώ η επιλογή της Πάρου σαν περίπτωση μελέτης έγινε μετά από συζητήσεις με υπαλλήλους της ΥΠΑ, καθώς θέλαμε η διπλωματική μας εργασία να ανταποκρίνεται σε ένα υπάρχον πρόβλημα για να υπάρχει μια ρεαλιστική βάση.

TO_THEMA_THS EVDOMADAS_4.JPG

Η Πάρος αποτελεί έναν ιδιαίτερα δημοφιλή προορισμό, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και παγκόσμιο επίπεδο. Μετά τα εγκαίνια του νέου αεροδρομίου το 2016, το νησί δέχεται πτήσεις και από το εξωτερικό, με αποτέλεσμα η επιβατική κίνηση από αέρος να αυξάνεται κατακόρυφα κάθε χρόνο. Όμως ο τερματικός σταθμός των 600 τμ δεν επαρκεί για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Σ’ αυτό το πλαίσιο επομένως, και θεωρώντας απαραίτητη την αναβάθμιση των επίγειων υποδομών του αεροδρομίου εκπονήσαμε τη διπλωματική μας εργασία σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση έγινε μια προσπάθεια κατανόησης της αεροπορικής κίνησης του νησιού και σε δεύτερη φάση έγινε ο σχεδιασμός ενός νέου αεροσταθμού 8.500 τμ.

Η λειτουργία του νέου διαδρόμου 1.400μ έφερε μια νέα πραγματικότητα στην αεροπορική κίνηση του νησιού, καθιστώντας ανεπίκαιρα τα μέχρι το 2016 στατιστικά στοιχεία. Στο νέο αεροδρόμιο η επιβατική κίνηση το 2017 ανήλθε στους 161.000 επιβάτες ενώ από το 2016 μέχρι το 2018 (το τρίμηνο Ιούνιος- Ιούλιος- Αύγουστος) είναι αυτό, με τη μεγαλύτερη κίνηση. Τους μήνες αυτούς το αεροδρόμιο δεν καταφέρνει να ανταπεξέλθει στην κίνηση και δυστυχώς παρατηρούνται καθυστερήσεις και δυσαρέσκεια.

Ακόμα και τον Φεβρουάριο του 2017, που επισκεφθήκαμε το αεροδρόμιο, κατά την άφιξη της πτήσης από Αθήνα υπήρξε συνωστισμός στο κτίριο. Κατά την επίσκεψή μας, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε και με τον αερολιμενάρχη Πάρου, Κώστα Λεοντίδη, ο οποίος μας βοήθησε ιδιαίτερα στην κατανόηση του προβλήματος στο αεροδρόμιο. Προκειμένου όμως να περάσουμε στο σχεδιασμό του αεροδρομίου, κάναμε κάποιες προβλέψεις για την επιβατική κίνηση στο μέλλον, θέτοντας ως έτος στόχο το 2037, με ετήσια κίνηση της τάξης των 430.000 επιβατών. 

TO_THEMA_THS_EVDOMADAS_5.jpg

Επομένως, ο αεροσταθμός πρέπει να εξυπηρετεί ένα τέτοιο νούμερο επιβατών ετησίως. Στην πρότασή μας το κτίριο φτάνει τα 8.500 τμ. Εξαιτίας του μεγέθους του, το κτίριο αυτό είναι αδύνατο να ενταχτεί στην αρχιτεκτονική της Πάρου, για αυτό το λόγο προσπαθήσαμε να το εντάξουμε στην κλίμακα του τοπίου. Η στέγαση του κτιρίου ξεκινάει και τελειώνει στο έδαφος. Παράλληλα μέσα από τη γεωμετρία του στεγάστρου εκφράζονται οι κινήσεις που ακολουθούν οι αφικνούμενοι και αναχωρούντες επιβάτες. Εκτός από τις πορείες των επιβατών, οι ακμές του στεγάστρου ανταποκρίνονται και σε περιορισμούς που υπάρχουν στα αεροδρόμια, λόγω των ελέγχων ασφαλείας και του διαχωρισμού που υπάρχει ανάμεσα σε αναχωρήσεις και αφίξεις.

Η πρότασή μας αυτή για τον νέο αεροσταθμό έρχεται σαν μια λύση στο πρόβλημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή, διότι η αυξανόμενη συνολικά τουριστική κίνηση καθιστά αναγκαία την αναβάθμιση των υποδομών του νησιού, συμπεριλαμβανομένου και του αεροδρομίου».

TO_THEMA_THS_EVDOMADAS_6.jpg