Ανακύκλωση: Στόχος η μείωση των δημοτικών τελών

Ειδήσεις

Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία στις 2/11/2017, στη Βουλή, το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ανακύκλωση και την πλαστική σακούλα.

Το ν/σ προβλέπει την προσαρμογή της χώρας μας στην κοινοτική νομοθεσία για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων.

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ποτάμι. Καταψήφισαν ΝΔ και ΚΚΕ, η Ένωση Κεντρώων δήλωσε «παρών», ενώ η Χρυσή Αυγή είχε αποχωρήσει από την ψηφοφορία για λόγους, που δεν είχαν σχέση με το νομοσχέδιο

Ο αναπληρωτής υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Σωκράτης Φάμελλος, αναφερόμενος στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος για την ανακύκλωση είπε:

«Χρειάζεται να δημιουργήσουμε μία νέα αντίληψη στην κοινωνία μας για τα θέματα της ανακύκλωσης και του περιβάλλοντος. Θέλουμε το περιβάλλον, η ποιότητα της ζωής, η υγεία, η πρόοδος να αποτελούν αγαθά για όλους τους πολίτες, δεν επιθυμούμε την πρόσβαση των λίγων σε αυτά», ενώ επεσήμανε ότι η ανακύκλωση, ως θεσμική υποχρέωση και κοινωνική στάση, αποτελεί μονόδρομο για τη χώρα μας.

Ο κ. Σωκράτης Φάμελλος σημείωσε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο της ανακύκλωσης εμπεριέχει εκτός από κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις. «Κάποιοι θεωρούν ότι επειδή οι χωματερές δεν κοστίζουν άμεσα στα δημοτικά τέλη, η χώρα θα μπορούσε να συνεχίσει τη λογική «τα θάβουμε όλα στην πίσω αυλή». Θεωρούν δηλαδή ότι οι χωματερές είναι κάτι το οποίο δεν θα έχει οικονομική επίπτωση στην κοινωνία μας. Αυτό είναι ένα τεράστιο λάθος. Στο παρελθόν, πολλοί αρμόδιοι υπουργοί παρασύρθηκαν από πιέσεις παραγωγών, φοβούμενοι μήπως αυτό προκαλέσει τιμαριθμικές αλλαγές, μήπως αυξήσει δηλαδή τον πληθωρισμό και τον τιμάριθμο και απέφυγαν την εισαγωγή του τέλους ανακύκλωσης», σχολίασε ο αναπληρωτής υπουργός.

Συνεχίζοντας είπε: «Υποτιμούσαν τι σημαίνει το περιβάλλον για το συνολικό κόστος και τη συνολική αξία της ζωής. Στον βαθμό δηλαδή που υποβαθμίζονται οι πόροι, στον βαθμό που έχουμε ανεξέλεγκτες χωματερές, στον βαθμό που δεν έχουμε ανακύκλωση, τότε ακόμα και αυτό το κόστος που πληρώνει η κοινωνία μας είναι πολύ μεγαλύτερο». Συνεπώς, οι μεγάλες πολιτικές αλλαγές που έπρεπε να γίνουν και στον τομέα των απορριμμάτων δεν έγιναν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, διότι φοβήθηκαν το πολιτικό κόστος. Αυτά είχαν ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να πληρώσει σχεδόν 50 εκατομμύρια ευρώ για τις χωματερές, διότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις δημιούργησαν αυτήν την υποθήκη».

Αυτοδιοίκηση

Ο κ. Φάμελλος αναφερόμενος στα περιβαλλοντικά θέματα, ώστε να παραχθεί όφελος για την κοινωνία και την οικονομία είπε.

«Το περιβάλλον και η ανακύκλωση πρέπει να δημιουργούν εργασία. Το νομοσχέδιο δημιουργεί νέα επιχειρηματικότητα στη χώρα μας, λόγω των πόρων που θα προκύψουν από τα υλικά συσκευασίας και τα άλλα προϊόντα στα οποία αναφέρεται. Επίσης, μπορεί να τροφοδοτήσει  τον μεταποιητικό τομέα δευτερογενούς προϊόντος και ταυτόχρονα να μειώσει τα δημοτικά τέλη.

Παράλληλα, μέσω του νέου θεσμικού πλαισίου που εισάγει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αναβαθμίζεται ο ρόλος των ΟΤΑ και είναι προφανές ότι η πολιτεία θα πρέπει να δώσει τους πόρους και το πλαίσιο των μεγάλων αλλαγών στον τομέα της ανακύκλωσης. Δεν πετάμε το μπαλάκι στην αυτοδιοίκηση, αλλά αναγνωρίζουμε ότι είναι αρμοδιότητα της αυτοδιοίκησης η διαχείριση των απορριμμάτων», υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός.

Συνεχίζοντας είπε: «Ως εκ τούτου, πρόκειται για δημοτικό, δημόσιο διαχειριστικό καθήκον, είναι πλούτος για την αυτοδιοίκηση να έχει τη διαχείριση των απορριμμάτων και πρέπει να ανταποκριθεί σε αυτή τη δημοκρατική επιλογή της ενίσχυσής της. Το παρόν νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα ενηλικίωσης στην τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά απαιτεί η διαχείριση των απορριμμάτων και η ανακύκλωση να ανέβουν πιο ψηλά στην ατζέντα προτεραιοτήτων της. Πρέπει να ξεφύγουμε, πλέον, από την απαγγελία συνθημάτων», κατέληξε ο αναπληρωτής υπουργός. «Έχουμε συμφωνήσει όλοι για το τι είναι η ανακύκλωση. Ώρα να την κάνουμε πράξη. Να αξιοποιήσουμε τα καλά παραδείγματα του παρελθόντος και να δημιουργήσουμε ένα διαυγές σύστημα ανακύκλωσης, ώστε να έχουμε περισσότερους πόρους. Διότι, η ανακύκλωση δημιουργεί και εργασία, και μάλιστα ανταγωνιστική εργασία, με υπεραξία των επιστημόνων της χώρας μας».

Διαχείριση στερεών αποβλήτων

Βασική αλλαγή, που την προέβλεπαν και οι Ευρωπαϊκές οδηγίες, είναι η ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση των ΑΣΑ (Ανακύκλωση Στερεών Αποβλήτων), σε ποσοστό 50 % στη δημοτική σφαίρα, με διαλογή στην πηγή, σε επίπεδο ΟΤΑ. Και η πολύ υψηλή στόχευση στην ανακύκλωση με χωριστή συλλογή οργανικών / ζυμώσιμων αποβλήτων.

Περιληπτικά στοιχεία του Νομοσχεδίου

Στόχος του νομοσχεδίου είναι ένας και μοναδικός: η ενίσχυση της ανακύκλωσης. Σε αυτή την κατεύθυνση το νομοσχέδιο περιέχει:

- Ρύθμιση και στήριξη της αγοράς και της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς, με στόχο τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας, τη διαφάνεια και τον έλεγχο των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης και καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής. Ισοτιμία στην αγορά, χωρίς εκμετάλλευση προνομιακής θέσης, χωρίς μεσάζοντες, χωρίς χρήση των ΣΕΔ για εμπορικούς σκοπούς: Κανονισμός προμηθειών, χαμηλό αποθεματικό, χαμηλό διοικητικό κόστος, ασυμβίβαστο ΣΕΔ -μετόχου και στελέχους- με επεξεργασία και διαχείριση ανακυκλώσιμων.

- Καθοριστικός ρόλος των δήμων στο έργο της ανακύκλωσης, με ευαγγέλιο τα τοπικά σχέδια και τους στόχους του κάθε ΟΤΑ. Με κίνητρα και αντικίνητρα και σύγχρονους κανονισμούς καθαριότητας και με καθορισμένο πλαίσιο συνεργασίας με την κοινωνική οικονομία. Μεταξύ των κινήτρων που καθιερώνονται είναι η σύνδεση της τιμολογιακής πολιτικής των ΦΟΔΣΑ με τις επιδόσεις των δήμων στην ανακύκλωση. Παράλληλα ενθαρρύνεται η παροχή κινήτρων στους δημότες για μείωση αποβλήτων και ανακύκλωση.

- Αξιοποίηση όλων των πόρων στην πραγματική ανακύκλωση, στην πραγματική κοινωνία και οικονομία. Άλλωστε, ο πόρος της ανακύκλωσης είναι δημόσιος και κοινωνικός πόρος και πρέπει να αξιοποιείται ορθολογικά και με πλήρη διαφάνεια.

Μείωση χρήσης πλαστικής σακούλας

Ενίσχυση του ελεγκτικού και επιχειρησιακού ρόλου του ΕΟΑΝ. Άμεση πρωτοβουλία από τον ΕΟΑΝ για την καταγραφή ποσοτήτων και σύνθεσης στερεών αποβλήτων.

Για το νομοσχέδιο ολοκληρώθηκε τριπλός εντατικός κύκλος διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της αυτοδιοίκησης, της Αγοράς και της επιστημονικής κοινότητας, καθώς και των οικολογικών και κοινωνικών οργανώσεων.

Αναγκαιότητα νέου θεσμικού πλαισίου

Η σημερινή εικόνα της ανακύκλωσης δεν είναι καθόλου ικανοποιητική, ιδιαίτερα των αστικών απορριμμάτων: Το μεγαλύτερο μέρος των δημοτικών αποβλήτων της Ελλάδας καταλήγει σε χώρους υγειονομικής ταφής (81%, έναντι 31% κατά μέσο όρο για την ΕΕ-28), ενώ μόλις το 16% ανακυκλώνεται (ΕΕ 27%) και 3% λιπασματοποιείται (ΕΕ 15%).

Ειδικά η «καθαρή» ανακύκλωση δημοτικών απορριμμάτων πανελλαδικά, δηλαδή, οι μπλε κάδοι, οι μικρές μπαταρίες και οι οικιακές ηλεκτρικές συσκευές, μετά από 16 χρόνια εφαρμογής της ανακύκλωσης, λειτουργίας των ΣΕΔ, του ΕΟΑΝ και άλλων υπηρεσιών, δεκάδες συνέδρια, χιλιάδες εργατοώρες, πολλές μελέτες και εμπειρογνωμοσύνες, εκστρατείες ενημέρωσης και δαπάνη δεκάδων εκατομμυρίων, είναι μόνο 4,69% ενώ ακόμα λιγότερη είναι η ανακύκλωση συσκευασιών που εμπεριέχονται στα δημοτικά απόβλητα.

Το 2016 στην Ελλάδα ανακυκλώθηκαν 15,81 kg/κάτοικο όταν ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 110 kg/κάτοικο. Απαιτούνται νέες στρατηγικές, πολιτικές και στόχοι, απαίτηση για ανακύκλωση υψηλής ποιότητας με διαλογή στην πηγή, ανάπτυξη μικρής επιχειρηματικότητας (επαναχρησιμοποίηση, επισκευές, βιομηχανική συμβίωση, αύξηση κύκλου ζωής υλικών και παραγωγικότητας πόρων).

Ελαχιστοποίηση υγειονομικής ταφής

- Αναγόρευση δήμων ως βασικού μοχλού της αναβάθμισης της διαχείρισης αποβλήτων (πρόληψη, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση) προς όφελος του περιβάλλοντος με παράλληλη μείωση κόστους διαχείρισης και ανταποδοτικών τελών.

Μέχρι σήμερα η υποστήριξή τους είναι υποτυπώδης, με χαμηλή έως μηδενική χρηματοδότηση, ανυπαρξία κινήτρων για τους ίδιους και τους δημότες, έλλειψη νομοθετικών ρυθμίσεων ώστε να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την διαχείριση των αστικών τους αποβλήτων και να μην είναι απλώς συλλέκτες αυτών.

- Ανυπαρξία ουσιαστικά κομποστοποίησης (3%) και χωριστής διαλογής οργανικών. Έμφαση στην πρόληψη, ειδικά της σπατάλης τροφίμων (ΣΒΑ 12.3 ΟΗΕ 50%).

- Δυσλειτουργίες ΣΕΔ, μη επίτευξη στόχων, φαινόμενα αδιαφάνειας, στρέβλωσης της αγοράς, υπέρμετρη συσσώρευση αδρανών οικονομικών πόρων στα ΣΕΔ (Εκθεση Ρακιτζή 2014). Η εισφοροδιαφυγή των υπόχρεων παραγωγών ξεπερνά το 40%, ενώ η συσσώρευση ταμειακά διαθέσιμων αποθεματικών ανέρχεται σε 64 εκατ. ευρώ, όσο περίπου είναι και ο ετήσιος όγκος εισφορών, τα έσοδα των ΣΕΔ δηλαδή. Υπάρχει ανάγκη εξορθολογισμού και διαφάνειας, σύμφωνα και με σαφείς κοινοτικές κατευθύνσεις και μείωση της σπατάλης και των υπέρογκων αμοιβών.

Νέα πολιτική αντίληψη για την ανακύκλωση

Η εθνική πολιτική για τα απόβλητα αποτελεί μέρος της πολιτικής για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, με την οποία διασφαλίζεται η προστασία του περιβάλλοντος, η υγεία και ευημερία των πολιτών.

Αποβλέπει στον κοινωνικό, οικολογικό μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου στη μετάβαση σε μια οικονομία των κοινωνικών αναγκών, που χρησιμοποιεί αποδοτικά τους πόρους, είναι φιλική στο περιβάλλον και στοχεύει στην αντιμετώπιση των αποβλήτων ως πόρου. Η στροφή προς την αποδοτικότερη χρήση των πόρων είναι αποφασιστικής σημασίας, καθώς θα συμβάλει στη βιώσιμη κατανάλωση και παραγωγή, δημιουργώντας ευκαιρίες στους υπόχρεους να μετατρέπουν τις περιβαλλοντικές προκλήσεις σε οικονομικές ευκαιρίες με καλύτερους όρους για τους καταναλωτές.

Τα οφέλη είναι σημαντικά, καθώς θα μετριαστούν οι πιέσεις στο περιβάλλον, θα προκύψουν νέες πηγές οικονομικής ανάπτυξης και απασχόλησης και παράλληλα θα μειωθεί το κόστος διαχείρισης χάρη στη βελτίωση της αποδοτικότητας. Η βελτίωση των επιδόσεων στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων, η πρόληψη και η μείωση της παραγωγής αποβλήτων, καθώς και η αύξηση των ποσοστών επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης θα βελτιώσει την αποδοτική χρήση των πόρων της ελληνικής οικονομίας, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα προσφέρει επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Η πλήρης εφαρμογή της υφιστάμενης νομοθεσίας μπορεί να δημιουργήσει περισσότερες από 15.900 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα και να αυξήσει τον ετήσιο κύκλο εργασιών του τομέα διαχείρισης αποβλήτων κατά 1,675 εκατ. ευρώ!

Η εθνική πολιτική για τα απόβλητα για το 2020 είναι:

– τα κατά κεφαλή παραγόμενα απόβλητα να έχουν μειωθεί δραστικά,

– η προετοιμασία προς επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση με χωριστή συλλογή ανακυκλώσιμων – βιοαποβλήτων να εφαρμόζεται στο 50% του συνόλου των ΑΣΑ (σήμερα 20%),

– η ανάκτηση ενέργειας να αποτελεί συμπληρωματική μορφή διαχείρισης, όταν έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια κάθε άλλου είδους ανάκτησης, και

– η υγειονομική ταφή να αποτελεί την τελευταία επιλογή και να έχει περιοριστεί σε λιγότερο από το 30% του συνόλου των ΑΣΑ (σήμερα 80%).

Θεσμικές ρυθμίσεις

– Πράσινα σημεία (άρθρο 21 ν. 4447/2016, ΚΥΑ προδιαγραφών, ΚΥΑ ΠΠΔ)

– Ηλεκτρονικά συστήματα καταγραφής (ΕΜΠΑ, ΗΜΑ) σε πλήρη λειτουργία

– ΚΥΑ πλαστικής σακούλας με συναίνεση όλων των εμπλεκόμενων φορέων

– Δυνατότητα Δήμων να εμπορεύονται ανακυκλώσιμα υλικά

– Ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για τους ΦοΔΣΑ με το ΥΠΕΣ.

Χρηματοδοτικά εργαλεία:

- Επένδυση στη χωριστή αποκομιδή, στη διαλογή και στην ανακύκλωση (συμπεριλαμβανομένης της λιπασματοποίησης) τα αμέσως προσεχή έτη, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος ανακύκλωσης του 2020.

- Διεύρυνση και βελτίωση της αποδοτικότητας από πλευράς κόστους, της παρακολούθησης και της διαφάνειας των υφιστάμενων προγραμμάτων ΣΕΔ και εξάλειψη των φαινομένων παρασιτισμού θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα προσφέρει επιχειρηματικές ευκαιρίες.

- Σταδιακή αύξηση των φόρων υγειονομικής ταφής με στόχο τη σταδιακή κατάργηση της υγειονομικής ταφής των ανακυκλώσιμων και αξιοποιήσιμων αποβλήτων. Θα ανοίξει ένας κύκλος συζήτησης με τους ΟΤΑ και την ΚΕΔΕ για την εισαγωγή σταδιακά του φόρου ταφής, στοχεύοντας κύρια στη χωριστή συλλογή οργανικών αποβλήτων (τρόφιμα – ζυμώσιμα).

Με το νέο νομοθέτημα, οι δήμοι θα έχουν για πρώτη φορά να οργανώσουν με δικά τους μέσα και χωρίς πόρους αλλά λιγότερο αυστηρούς όρους την εναλλακτική διαχείριση. Με το νέο αυτό σχέδιο νόμου, το οποίο κατατέθηκε χτες στη Βουλή, επιχειρείται κυρίως η αναβάθμιση του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης.

Οι αλλαγές

- Από 1/1/2018 οι πλαστικές σακούλες θα χρεώνονται με 0,03 ευρώ. Εξαιρούνται οι πολύ λεπτές σακούλες, όπως αυτές που μπαίνουν τα φρούτα στο σούπερ μάρκετ και όσες αναγράφουν ότι είναι βιοδιασπώμενες.

- Τα συλλογικά συστήματα ανακύκλωσης υποχρεούνται, εκτός από την ετήσια έκθεση, να καταθέτουν αναλυτικό προγραμματισμό, καθώς και να χρησιμοποιούν κάθε χρόνο το 65% των εσόδων τους, προκειμένου να μην δημιουργούνται αδρανή αποθεματικά.

- Οι δήμοι επιτρέπεται να δημιουργήσουν τα δικά τους συλλογικά συστήματα διαχείρισης συσκευασιών.

- Κατασκευαστές και εισαγωγείς συσκευασιών υποχρεούνται να παραλαμβάνουν το δευτερογενές υλικό που προέρχεται από την επεξεργασία αποβλήτων και να το χρησιμοποιούν για την παραγωγή νέων προϊόντων.

Πρόστιμα

Στους φορείς διαχείρισης αποβλήτων, που δεν τηρούν τους όρους και υποχρεώσεις για την εναλλακτική διαχείριση, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από 500 έως 50.000 ευρώ.

Για τους ΟΤΑ Α’ βαθμού που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις των επιβάλλεται πρόστιμο από 1.000 έως 100.000 ευρώ.

Τέλος, οι δήμοι δύνανται να επιβάλλουν πρόστιμα από 20 έως και 500 ευρώ σε πολίτες που εμποδίζουν την ομαλή και αποδοτική λειτουργία της εναλλακτικής διαχείρισης, για παράδειγμα απορρίπτοντας κοινά σκουπίδια σε κάδους ανακύκλωσης.

Δήλωση Πολιτόπουλου

Ο αρχιτέκτονας μηχανικός και πρόεδρος του Ε.Ο.ΑΝ. (Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης) -που είναι ο αρμόδιος φορέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το σχεδιασμό και την εφαρμογή της πολιτικής για την ανακύκλωση στην Ελλάδα-, Δημήτρης Πολιτόπουλος, σχετικά με τις εξελίξεις είπε στη «Φωνή της Πάρου», σχετικά με το νέο νομοσχέδιο και την εμπλοκή των νησιωτικών δήμων:

«Το νομοσχέδιο έχει ειδική μέριμνα για τους Ο.Τ.Α., που μπορούν πλέον να κάνουν νέες συμβάσεις, είτε απευθείας με τα Συστήματα, είτε να δημιουργήσουν δικό τους Σύστημα.

Μπορούν πλέον να διαθέσουν τα ανακυκλώσιμα υλικά όπου θέλουν, με καλύτερες τιμές πώλησης. Η διαλογή τους θα γίνεται σε κάθε νησί και για τη νησιωτική Ελλάδα θα υπάρχουν πλέον τέσσερις κάδοι ανακύκλωσης (πλαστικό, μέταλλο, γυαλί, χαρτί).

Τα ΚΔΑΥ (Κέντρο Διαλογής Απορριμμάτων), πρέπει να αναβαθμιστούν και να υπάρχει προγραμματισμός σε κάθε δήμο. Μία ακόμα διαφορά είναι ότι τα καύσιμα των αυτοκινήτων διαλογής θα πληρώνονται πλέον από την Ελληνική Εταιρεία».

Αλλαγή νοοτροπίας των ΟΤΑ

Ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Κυκλάδων, Ν. Συρμαλένιος, για τον ρόλο των Ο.Τ.Α. είπε σε ομιλία στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής

«Το νομοσχέδιο για την ανακύκλωση είναι πάρα πολύ σημαντικό στο πλαίσιο μιας βιώσιμης αειφόρου ανάπτυξης, που πρέπει σαφώς να είναι κοινωνικά δίκαιη και είναι πολύ σημαντικό, επίσης, ότι σχεδόν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης το κρίνουν θετικά».

Ο κ. Συρμαλένιος ανέφερε ότι «η κατάσταση την οποία βιώνουμε σήμερα, όπου στο σύνολο των απορριμμάτων-αποβλήτων μόνο το 16% ανακυκλώνονται, δείχνει πόσο στρεβλή ανάπτυξη υπήρχε όλες τις προηγούμενες δεκαετίες. Χάθηκαν πάρα πολλές ευκαιρίες και πάρα πολλά χρόνια, σε σχέση με το ζήτημα της ανακύκλωσης και σήμερα υπάρχει τεράστιο έλλειμμα ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων».

«Στα νησιά μας», ανέφερε ο βουλευτής, «υπάρχουν ακόμα ΧΑΔΑ -χώροι ανεξέλεγκτης διαχείρισης απορριμμάτων- και επιβάλλονται πρόστιμα για την λειτουργία τους.

Υπάρχει έλλειμμα χωροθέτησης και διαφωνίες ακόμα και σήμερα για το πού θα χωροθετηθεί ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ σε κάποια νησιά και, βεβαίως, υπάρχει ζήτημα χωροθέτησης των κέντρων διαλογής των ανακυκλώσιμων και μεταφοράς τους. Σε πολλά από αυτά τα ζητήματα το νομοσχέδιο προσπαθεί να δώσει λύσεις».

Στη συνέχεια ο κ. Συρμαλένιος, ανέφερε ότι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, το οποίο αφορά το παρόν νομοσχέδιο, είναι το ζήτημα της μείωσης της χρήσης πλαστικής σακούλας. Ανέφερε ότι στο νομαρχιακό συμβούλιο Κυκλάδων πριν από 10-15 χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ είχε θέσει ως θέμα την κατάργηση της πλαστικής σακούλας και είχε κάνει μια ολοκληρωμένη εισήγηση που ξεκινούσε από τη διαπαιδαγώγηση μέσα στα σχολεία και την ενημέρωση στα σουπερμάρκετ κ.λπ., όμως η πρόταση δεν προχώρησε, κάτι το οποίο θα μπορούσε να γίνει σήμερα, με ευρύτερη κοινωνική συμμετοχή.

Επεσήμανε ακόμα, ότι κρίσιμο σημείο είναι ο ρόλος των ΟΤΑ, με αλλαγή νοοτροπίας των τοπικών αρχών και εφαρμογή όσων προβλέπονται στον νόμο με χρονοδιαγράμματα, έτσι ώστε να μπορέσει  να υλοποιηθεί το παρόν νομοσχέδιο και να μην μείνει στα χαρτιά. Και τέλος χρειάζεται μια τεράστια καμπάνια ενημέρωσης. «Το Εθνικό Σύστημα Πληροφόρησης το οποίο θεσμοθετείται, είναι ένα καθοριστικό στοιχείο, όμως χρειάζεται η ενίσχυση και η παρακολούθησή του και ο διαρκής έλεγχος, έτσι ώστε να προχωρήσει μαζί με την  υλοποίηση των υπολοίπων δράσεων», κατέληξε ο βουλευτής Κυκλάδων.

 

ΠΗΓΗ: Έντυπη «ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ» (10/11/2017)