Εξετάσεις για δίπλωμα στους άνω των 74 | Του Δ. Καλανδράνη

> Απόψεις

Σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που προωθεί η κυβέρνηση, όλοι οι οδηγοί άνω των 74 ετών θα πρέπει να εξετάζονται από την αρχή για να ισχύει το δίπλωμά τους.


 

Ανησυχώ που αυτό το σοβαρό θέμα θα περάσει χωρίς αντιδράσεις και οι ασθενέστερη τάξη της κοινωνίας, οι βασανισμένοι υπερήλικες, θα καλούνται να επανεξετάζονται στον ΚΟΚ και να πληρώνουν άδικα, τέλη και άλλα έξοδα, όταν οι άνω των 74 ετών ευθύνονται για ένα περιορισμένο αριθμό παραβάσεων σε σύγκριση με το σύνολο.


 

Σύμφωνα με επίσημες στατιστικές του υπουργείου Εσωτερικών, το 2017 καταγράφηκαν 409.656 παραβάσεις τροχαίας, οι σημαντικότερες των οποίων είναι οι παρακάτω:

176.592 ανάπτυξη υπερβολικής ταχύτητας

63.971 μη χρήση κράνους

34.831 ζώνη ασφαλείας

33.192 κατάσταση μέθης

25.381 παραβίαση χρήσης κινητού

18.328 έλεγχος ΚΤΕΟ

16.152 παραβίαση ερυθρού σηματοδότη

10.042 αντικανονικό προσπέρασμα

2.977 παραβίαση προτεραιότητας


 

Και ο πλέον αφελής πολίτης διαπιστώνει ότι οι περισσότερες και σοβαρότερες παραβάσεις είναι αδύνατο να έχουν προκληθεί από ηλικιωμένους άνω των 74 ετών. Ακριβείς στατιστικές που να αποδεικνύουν ότι οι ηλικιωμένοι άνω των 74 προκαλούν ατυχήματα ή κάνουν παραβάσεις δεν υπάρχουν. Ανέτρεξα σε επίσημες στατιστικές του υπουργείου Εσωτερικών και πουθενά δεν αναφέρεται συγκεκριμένα ότι οι ηλικιωμένοι σε αυτές τις ηλικίες είναι υπαίτιοι παραβάσεων και ατυχημάτων.


 

Μόλις ανακοινώθηκε η πρόθεση για εφαρμογή του νέου ΚΟΚ, βγήκαν «παπαγαλάκια» στις τηλεοράσεις αναφέροντας ότι οι οδηγοί άνω των 74 οδηγούν επικίνδυνα, χωρίς να έχουν ερευνήσει σε βάθος το θέμα και χωρίς να προβάλουν σοβαρά επιχειρήματα, σε μια προσπάθειά τους να επηρεάσουν την κοινή γνώμη και να προλειάνουν το έδαφος για την εφαρμογή του νέου ΚΟΚ.


 

Όμως θα παραδεχθώ ότι λόγω προχωρημένης ηλικίας, αρκετοί οδηγοί παρουσιάζουν μειωμένες ικανότητες οδήγησης και τα ατυχήματα που ενδεχομένως προκαλούν οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στα μειωμένα αντανακλαστικά, στην κακή όραση, κακή ακοή και στην επιβαρυμένη υγεία. Παράλληλα όμως πιστεύω ότι αν οι εξετάσεις από τους ειδικούς γιατρούς γίνουν πιο αυστηρές, θα «κόβονται» όσοι πραγματικά δεν είναι ικανοί και η εξαγγελθείσα επανεξέταση για την ανανέωση του διπλώματος δεν θα είναι αναγκαία.


 

Μια χώρα που έχει πρωτιά στα τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη, δε θα λύσει αυτό το πρόβλημα επανεξετάζοντας τους ηλικιωμένους άνω των 74, όταν η  συντριπτική πλειοψηφία των εμπλεκομένων σε παραβάσεις και ατυχήματα είναι νεότεροι των 74 ετών, για τους οποίους δεν γίνεται καμία προσπάθεια συμμόρφωσής τους, εκτός από την επιβολή προστίμων.


 

Οι σοφοί που επινόησαν την αλλαγή του ΚΟΚ για τους υπερήλικες δεν κατανοούν ότι η μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται κυρίως στην έλλειψη παιδείας των περισσότερων οδηγών και ότι το πρόβλημα με τους υπερήλικες δεν είναι η μη ικανότητά τους να παρκάρουν και η άγνοια των σημάτων της τροχαίας, αλλά η κατάσταση της υγείας τους, τα αντανακλαστικά τους, η όραση και η ακοή τους που ελέγχονται από ειδικούς ιατρούς.


 

Οπότε θα ήταν ορθότερο να γίνει σύσταση στους γιατρούς να είναι αυστηρότεροι στην έκδοση πιστοποιητικού ικανότητας οδήγησης και όχι να ταλαιπωρούνται οι χιλιάδες υπερήλικες με την επανεξέταση κάθε τρία ή δυο χρόνια αν είναι άνω των 74 ή 80 ετών αντιστοίχως.


 

Δημήτρης Καλανδράνης