Απογείωση: 750.000 επισκέπτες!

Πάρος

Η τράπεζα της Ελλάδος ανακοίνωσε πρόσφατα -για πρώτη φορά- στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου ανά Περιφέρεια και ανά χώρα μόνιμης κατοικίας -και όχι εθνικότητας- των επισκεπτών.

Η πρόσφατη μελέτη του SETE Intelligence αναλύει τα στοιχεία περαιτέρω σε επίπεδο Περιφερειών, προκειμένου να παρουσιάσει μια ευκρινέστερη εικόνα για τις προτιμήσεις των διαφόρων αγορών της Ελλάδας, του χρόνου διαμονής τους και των δαπανών τους, καθώς και τους βασικούς δείκτες διαμονής και δαπάνης από τις αγορές αυτές.

Οι Περιφέρειες με τις μεγαλύτερες ροές εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης είναι το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη, η κεντρική Μακεδονία, η Αττική και τα Ιόνια νησιά. Λόγω των διαφορετικών αγορών που δέχεται η κάθε Περιφέρεια και του διαφορετικού προφίλ των επισκεπτών, αν και η κεντρική Μακεδονία έχει τον μεγαλύτερο αριθμό επισκέψεων, το Νότιο Αιγαίο και η Κρήτη υπερτερούν σε αριθμό διανυκτερεύσεων και εισπράξεων. Σε εισπράξεις επίσης υπερτερεί η Αττική, ενώ μικρή υστέρηση έναντι της κεντρικής Μακεδονίας έχουν τα Ιόνια νησιά. Επίσης, αυτές οι 5 Περιφέρειες δέχονται το 82% των επισκέψεων (28,4 εκ. στο σύνολο της χώρας), το 85% των διανυκτερεύσεων (190,4 εκ.) και το 88% των εισπράξεων (12,7 δισ. ευρώ).

Τα στοιχεία δείχνουν ότι είναι εντυπωσιακή η παρουσία της Γερμανικής και της Βρετανικής αγοράς σχεδόν σε όλες τις Περιφέρειες ειδικά με όρους διανυκτερεύσεων και εισπράξεων, ενώ δεν υπάρχει ούτε μια Περιφέρεια που τουλάχιστον η μια από τις δύο χώρες να μη συγκαταλέγεται στο top-3 των αγορών της Περιφέρειας. Μάλιστα σε 8 Περιφέρειες συγκαταλέγονται και οι δύο αγορές στο top-3.

Αρκετά μεγάλη διαφοροποίηση από τις υπόλοιπες Περιφέρειες έχει η Περιφέρεια Αττικής, όπου οι τρεις μεγαλύτερες αγορές είναι η Βρετανική, η Αμερικάνικη και η Κυπριακή. Επιπλέον, στις τρεις από τις τέσσερις Περιφέρειες που συνορεύουν με Βαλκανικές χώρες (δυτική Μακεδονία, κεντρική Μακεδονία, ανατολική Μακεδονία – Θράκη) τουλάχιστον δύο από τις τρεις αγορές με τον μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών είναι Βαλκανικές χώρες – στην κεντρική Μακεδονία και οι τρεις. Αξίζει επίσης, να σημειωθεί ότι από Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, ΗΠΑ και Ιταλία προέρχεται το 39,4% των επισκέψεων, το 47,8% των διανυκτερεύσεων και το 50,3% των εισπράξεων.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εικόνα που αναδεικνύεται από την ανάλυση των βασικών δεικτών απόδοσης: Δαπάνη ανά επίσκεψη, δαπάνη ανά διανυκτέρευση και μέση διάρκεια παραμονής. Οι Περιφέρειες που κατεξοχήν δέχονται τουρισμό «Ήλιος και Θάλασσα», δηλαδή το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη και τα Ιόνια νησιά, έχουν τις υψηλότερες τιμές και στους τρεις δείκτες. Μάλιστα και στις τρεις Περιφέρειες, ο δείκτης δαπάνης ανά επίσκεψη κυμαίνεται από 600 ευρώ και πάνω, έναντι 449 ευρώ στο σύνολο της χώρας.

Αντίθετα στις Περιφέρειες που συνορεύουν με τις Βαλκανικές χώρες παρατηρούνται οι χαμηλότερες ή από τις χαμηλότερες τιμές και στους τρεις δείκτες. Επίσης, η Περιφέρεια Αττικής έχει σχετικά χαμηλή δαπάνη ανά επίσκεψη, παρά το ότι η δαπάνη ανά διανυκτέρευση είναι μάλλον υψηλή, λόγω της μικρής διάρκειας παραμονής των επισκεπτών.

Η Πάρος

Τη μεγαλύτερη αύξηση άφιξης τουριστών (ακόμα και από την εποχή προ-μνημονίου) είχε η Πάρος τον Σεπτέμβριο του 2017, καθώς φέτος το νησί μας υποδέχθηκε μέσω του λιμένα Πάρου 64.880 επιβάτες.

Επίσης, οι περισσότεροι επιβάτες του Σεπτεμβρίου 2017 ήταν προερχόμενοι από τον Πειραιά (26.760), ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι επιβάτες από τη Μύκονο που αποβιβάζονται στην Πάρο έρχονται δεύτεροι σε αριθμό (8.756), όπως άλλωστε γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού. Σημαντικό στοιχείο για όλους όσοι παρακολουθούν τα στατιστικά στοιχεία είναι ότι οι αφίξεις από το λιμένα Ραφήνας «χωλαίνουν» και πάλι, ενώ αρκετά ικανοποιητικός είναι ο αριθμός επιβατών από την Κρήτη –μια γραμμή που μόνο κέρδος φέρνει για την τοπική οικονομία-.

Σε ό,τι αφορά τους επιβιβασθέντες επιβάτες από το λιμάνι της Πάρου, όπως είναι φυσικό αυτοί είναι προς τον Πειραιά (35.833), ενώ τη «μάχη» για τη δεύτερη θέση την κερδίζει και πάλι η Μύκονος από τη Σαντορίνη.

Τέλος, οι ημέρες με τη μεγαλύτερη κίνηση στο λιμάνι Παροικιάς για τον μήνα Σεπτέμβριο, ήταν στις 1, 4 και 8 Σεπτεμβρίου, δηλαδή τις ημέρες προ της έναρξης των μαθημάτων των σχολείων.

Για να κατανοήσουμε τη μεγάλη αύξηση του Σεπτεμβρίου 2017 αρκεί μία ανάγνωση των αφίξεων (τον ίδιο μήνα) τα τελευταία χρόνια, που έχει ως εξής:

2017: 64.880 επιβάτες

2016: 52.535 επιβάτες

2015: 53.897επιβάτες

2014: 53.525 επιβάτες

2013: 37.061 επιβάτες

2012: 36.873 επιβάτες

2011: 51.885 επιβάτες

2010: 61.651 επιβάτες

2009: 62.378 επιβάτες

2008: 53.789 επιβάτες

2007: 57.780 επιβάτες

2006: 57.883 επιβάτες

2005: 63.997 επιβάτες

2004: 54.065 επιβάτες.

Σημειώνουμε ότι έως και τον Σεπτέμβριο του 2017 στο λιμάνι της Πάρου έχουν αποβιβαστεί συνολικά 516.698 επιβάτες!

Επίσης, στο χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2017, από το αεροδρόμιο της Πάρου είχαν αποβιβαστεί 205.121 επιβάτες! Ακόμα, η φετινή χρονιά, σύμφωνα με δήλωση του προέδρου του λιμενικού ταμείου Πάρου – Αντιπάρου, Στ. Καραχάλιου, στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Πάρου τη Δευτέρα 16/10/2017, ήταν η μεγαλύτερη από πλευράς αποβίβασης επιβατών από τα κρουαζιερόπλοια που κατέπλευσαν στο νησί μας. Πιο συγκεκριμένα, έως σήμερα, η χρονιά με τους περισσότερους επισκέπτες κρουαζιέρας ήτα το 2014 που είχαν επισκεφθεί το νησί μας. 6.624 επισκέπτες. Φέτος, έως και τις 17/10/2017 είχαν επισκεφθεί την Πάρο 7.117 επισκέπτες κρουαζιεροπλίων και σ’ αυτούς προσθέτουμε και τους 2500 περίπου ναυτικούς των πληρωμάτων, που και αυτοί επισκέφθηκαν το νησί μας. Δηλαδή, από το λιμάνι Παροικιάς έως τον Σεπτέμβριο 2017 και από τον αερολιμένα Πάρου έως και τον Αύγουστο 2017 είχαν αποβιβαστεί συνολικά 730.996 άτομα.

Με μετριοπαθείς μαθηματικές πράξεις υπολογίζεται ότι φέτος η Πάρος θα ξεπεράσει τους 750.000 αποβιβασθέντες επιβάτες στο νησί!

Για τη φετινή χρονιά οι αποβιβασθέντες επιβάτες από το λιμάνι της Πάρου ήταν:

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 10.137

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 10.033

ΜΑΡΤΙΟΣ 12.905

ΑΠΡΙΛΙΟΣ 29.703

ΜΑΪΟΣ 32.460

ΙΟΥΝΙΟΣ 72.589

ΙΟΥΛΙΟΣ 140.009

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 143.932 

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 64.880.

Για να κατανοήσουμε τις διαφορές –ουσιαστικά των αποβιβασθέντων επιβατών από το λιμάνι της Πάρου-, καθώς τα προηγούμενα χρόνια από τον παλιό αερολιμένα οι αποβιβασθέντες επιβάτες ήταν μικρός αριθμός, σημειώνουμε ότι το 2016 είχαμε 513.268 άτομα όλο τον χρόνο, ενώ το 2015 είχαμε 499.925 αποβιβασθέντες επιβάτες συνολικά.

Επί της ουσίας

Παρά ταύτα και τους αισιόδοξους αριθμούς που παρουσιάζει σήμερα η εφημερίδα μας, εμμένουμε στις απόψεις που δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα μας στο φ. της 8ης Σεπτεμβρίου 2017, υπό τον τίτλο: «Είμαστε έτοιμοι;».

Σε εκείνο το πρωτοσέλιδό μας, το οποίο σχολιάστηκε και σχολιάζεται ακόμα από την τοπική κοινωνία, είχαμε θέσει το ερώτημα αν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την «πίεση» των νέων δεδομένων και η απάντηση μας κατ’ αρχήν, ήταν «ΟΧΙ».

Πιο συγκεκριμένα γράψαμε: «Το οδικό δίκτυο και γενικότερα το κυκλοφοριακό πρόβλημα κυρίως στην Παροικιά, οι χώροι επίγειας εξυπηρέτησης του νέου αεροδρομίου, η αδυναμία να αντιμετωπίσουμε στην περίοδο αιχμής τον μεγάλο όγκο σκουπιδιών και ο κίνδυνος του κορεσμού του κύτταρου του ΧΥΤΑ, η οριακή επάρκεια νερού και αποχετευτικού δικτύου, η ανεπάρκεια χώρων στάθμευσης, η έλλειψη επαρκών λιμενικών εγκαταστάσεων, η υπερβολική «αξιοποίηση» παραλιών και των χώρων τραπεζοκαθισμάτων, είναι μια πρώτη απλή καταγραφή των προβλημάτων με τις υποδομές των νησιών μας.

Πόσοι από τους φετινούς επισκέπτες έφυγαν δυσαρεστημένοι από την ταλαιπωρία τους, είτε από τις μεγάλες καθυστερήσεις στο αεροδρόμιο, είτε στους μποτιλιαρισμένους δρόμους, είτε από τα άλλα προβλήματα που προαναφέραμε και φυσικά, έτσι γίνονται κακοί διαφημιστές μας, μειώνοντας το θετικό πλεονέκτημα από τις ομορφιές των νησιών μας. Αυτή την κατάσταση δεν πρέπει να την επιτρέψουμε».

Συνεχίζοντας γράψαμε τότε και τα ίδια ισχύουν και σήμερα, τα εξής: «Για να στηρίξουμε αυτήν την αναπτυξιακή πορεία χρειάζεται όραμα και σχεδιασμός έργων υποδομής που θα αντιμετωπίζουν τα υπαρκτά προβλήματα, και θα βελτιώνουν τις υπάρχουσες υποδομές. Προϋποθέτει σωστό συνδυασμό αποφάσεων που θα αντιμετωπίζουν τα προβλήματα της καθημερινότητας και παράλληλα θα δημιουργούν νέες υποδομές που θα εξυπηρετούν σε βάθος χρόνου (…).

Αν και βρισκόμαστε ακόμα μακριά χρονικά από τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, εν τούτοις ουσιαστικά για πολλούς η προεκλογική περίοδος αρχίζει. Το διακύβευμα αυτών των εκλογών θα είναι όχι απλά η διαχείριση, αλλά η ενίσχυση αυτής της αναπτυξιακής πορείας των νησιών μας.

Χρειαζόμαστε συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων (κυκλοφοριακό, χώροι στάθμευσης, επέκταση χώρων εξυπηρέτησης αεροδρομίου, σκουπίδια, λιμενικές υπηρεσίες κ.τ.λ.), αλλά και άλλων

που θα μας χτυπήσουν την πόρτα (επάρκεια ύδρευσης, αποχέτευση, δεύτερο κύτταρο ΧΥΤΑ, λειτουργία παραλιακού μετώπου κ.τ.λ.). Οι γνωστές από το παρελθόν προεκλογικές πρακτικές δεν μπορούν να έχουν θέση σε μια περίοδο που διακυβεύεται το μέλλον του τόπου μας. Δεν μπορεί ο ψηφοφόρος παρά να επιλέξει σ’ αυτή την αναμέτρηση με βάση τις προτάσεις και τις δεσμεύσεις των υποψηφίων, με αναπτυξιακό περιεχόμενο και προοπτική».

 v