Κόντρες για τα δρομολόγια

Τουρισμός

 

Τα ξίφη τους διασταυρώνουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες για τα δρομολόγια της νέας θερινής σαιζόν και φυσικά μήλον της έριδος αποτελούν οι Κυκλάδες.

Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας υπήρξε έντονη διαμαρτυρία της ακτοπλοϊκής εταιρείας, «Golden Star Ferries», προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μέσω του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ). Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι της βάζουν εμπόδια στη δρομολόγηση δύο νεαποκτηθέντων ταχυπλόων. Όλα αυτά –σύμφωνα πάντα με την εταιρεία- συμβαίνουν σε μία κομβική περίοδο για τις κρατήσεις εισιτηρίων από το εξωτερικό και έτσι, δεν μπορεί η ίδια να σχεδιάσει την εμπορική πολιτική της.

Η «Golden Star Ferries», προσπαθεί να μπει εντυπωσιακά στις Κυκλάδες με τα δύο ταχύπλοα της, κάνοντας χιαστί δρομολόγια (ένα θα πηγαίνει προς Κυκλάδες και το άλλο θα επιστρέφει). H εταιρεία στις 4 Δεκεμβρίου 2017 κατέθεσε αίτηση για τη δρομολόγηση των δύο ταχυπλόων στη γραμμή: Πειραιάς – Σίφνος – Μήλος – Φολέγανδρος – Σαντορίνη – Κατάπολα – Κουφονήσι – Νάξος – Μύκονος – Πάρος – Ίος – Σαντορίνη – Νάξος – Πάρος – Μύκονος - Τήνος και διανυκτέρευση στη Σύρο. Η αίτηση της εταιρείας συζητήθηκε στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στις 15 Δεκεμβρίου 2017. Λόγω της εκπρόθεσμης υποβολής ζητήθηκε η γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας του υπουργείου. Στη συνέχεια η υπόθεση εστάλη στο Νομικό Συμβούλιο του κράτους.

Το θέμα που αποκάλυψε το «Πρώτο Θέμα», με τίτλο: «Ακτοπλοΐα: Το παρασκήνιο της κόντρας του υπ. Ναυτιλίας με Golden Star Ferries» έχει και συνέχεια. Η θέση της «Golden Star Ferries» προκάλεσε την αντίδραση των ανταγωνιστριών εταιρειών, δηλαδή της «Seajets», της «Hellenic Seaways» και της «Aegean Speed Lines», οι οποίες υποστηρίζουν ότι στην έγκριση δρομολογίων πρέπει να τηρείται η νομοθεσία. Άρα, αφού είναι εκπρόθεσμη η «Golden Star Ferries», να μη συζητηθεί το θέμα της στο Νομικό Συμβούλιο του κράτους.

 

Τα προσωρινά δρομολόγια

 

Η «Blue Star Ferries» και η «Hellenic Seaways», ανακοίνωσαν αρχικό πλάνο με τα δρομολόγιά τους, για το καλοκαίρι, στα νησιά μας.

Τα πλοία τα οποία θα προσεγγίζουν λιμάνια των Κυκλάδων ή θα έρχονται αποκλειστικά στις Κυκλάδες, για την ώρα, έχουν ως εξής:

- Ε/Γ - Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ: Πειραιάς – Σύρος - Μύκονος – Ικαρία - Σάμος (με ένα δρομολόγιο προέκταση προς Χίο –Μυτιλήνη –Λήμνο –Καβάλα)

- Ε/Γ - Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΡΟΔΟΣ (το οποίο υπέστη μετασκευές το τελευταίο διάστημα): Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος – Πάτμος – Ικαρία – Φούρνους – Σάμο – Χίο  Μυτιλήνη – Λήμνο - Καβάλα

- Ε/Γ - Ο/Γ SUPERFAST 12: Πειραιάς - Σύρος (-Αμοργός) – Πάτμος – Λέρος - Κάλυμνος  - Κως - Ρόδος

- Ε/Γ - Ο/Γ BLUE STAR 2: Πειραιάς – Σαντορίνη – Κως - Ρόδος

- Ε/Γ - Ο/Γ BLUE STAR DELOS - ΝΗΣΟΣ ΧΙΟΣ: Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Ίος - Σαντορίνη (εναλλάξ πρωινές –βραδινές αναχωρήσεις)

- Ε/Γ - Ο/Γ BLUE STAR PAROS: Πειραιάς – Σύρος – Τήνος - Μύκονος

- Ε/Γ - Ο/Γ BLUE STAR ΝΑΧOS: Πειραιάς – Σύρος – Πάρος – Νάξος - Σαντορίνη, Αμοργός (Κατάπολα & Αιγιάλη) – Ηρακλειά – Σχοινούσα – Κουφονήσι – Δονούσα - Αστυπάλαια

Το περσινό βραδινό δρομολόγιο του «Νήσος Σάμος» θα το κάνει πλέον το «Νήσος Χίος», το οποίο επέστρεψε στην ελληνική ακτοπλοΐα μετά από διετή απουσία, λόγω ναύλωσης του στην Ισπανία.

- Ε/Γ  - Ο/Γ ΠΡΕΒΕΛΗΣ: Πειραιάς - Μήλος - Σαντορίνη – Ανάφη – Ηράκλειο – Σητεία – Κάσος – Κάρπαθος – Διαφάνι – Χάλκη - Ρόδος

 

Οι κινήσεις

 

Η «SEA JETS» βρίσκεται κοντά στην αγορά άλλων δύο ταχυπλόων. (Το ένα είναι «αδερφό» των πλοίων της CHAMPION JETS 1 και 2 και το άλλο είναι πρώην πλοίο της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου (ΝΕΛ), που είναι υπό εκκαθάριση από την τράπεζα «Πειραιώς».

Σύμφωνα με την καλά πληροφορημένη σε παρόμοια θέμα ιστοσελίδα: «The Sea Nation», αναμένεται φέτος να κάνουν την πρώτη εμφάνισή τους τα ταχύπλοα: «NAXOS JET», «SIFNOS JET», «BLUE POWER» και «ANDROS JET», ενώ θα επιστρέψει στο Αιγαίο και το «MASTER JET». Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα θα δρομολογηθούν προς τις Κυκλάδες:

- 3 ταχύπλοα από Ραφήνα

- 3-4 ταχύπλοα από Πειραιά και

- 2-3 ταχύπλοα από Κρήτη (Ηράκλειο και Ρέθυμνο).

Ένα ακόμα ερωτηματικό είναι η δρομολόγηση του συμβατικού «Ε/Γ - Ο/Γ AQUA AZZURRO», (πρώην ΚΙΑΡΑ /ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ Λ.), αφού η εταιρεία δεν έχει οριστικοποιήσει ακόμη που θα το δρομολογήσει. Σημειώνουμε ότι στο πλάνο της εταιρείας είναι και η δρομολόγηση ενός ταχύπλοου επιβατικού οχηματαγωγού πλοίου στη γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Ικαρία – Σάμος – Πάτμος.

Ακόμη, η «GOLDEN STAR FERRIES», ζήτησε από το Σ.Α.Σ. τη δρομολόγηση των συμβατικών της πλοίων, «Ε/Γ-Ο/Γ SUPERFERRY» και «SUPERFERRY 2», από Ραφήνα προς Κυκλάδες - Ηράκλειο και ανάποδα. Παράλληλα, το Ε/Γ - Ο/Γ ταχύπλοο «SUPERRUNNER», θα δρομολογηθεί για μία ακόμη χρονιά, καθημερινά από Ραφήνα, προς Τήνο, Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Ίο και Θήρα. Η ίδια ακτοπλοϊκή εταιρεία αγόρασε δύο μικρά ταχύπλοα («SUPERCAT» και «SUPERSPEED») και κατέθεσε αίτημα στο υπουργείο Ναυτιλίας, για να δρομολογηθούν εναλλάξ από Πειραιά προς Κυκλάδες, με κυκλικό ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο, και τελικό προορισμό τη Σύρο.

Από την άλλη, η «HELLENIC SEAWAYS», αναμένεται πως θα δρομολογήσει το ταχύπλοο «FLYING CAT 3».Τα υπόλοιπα ταχύπλοα θα παραμείνουν στις περσινές τους γραμμές. Δηλαδή:

- HIGHSPEED 4: Πειραιάς, Πάρος, Νάξος, Κουφονήσι, Αμοργός.

- HELLENIC HIGHSPEED: Πειραιάς, Σίφνος, Ίος, Θήρα και Πειραιάς, Σύρος, Μύκονος

- HIGHSPEED 7: Ηράκλειο, Σαντορίνη, Ίος, Πάρος, Μύκονος.

 

Η «Minoan Lines»

 

Ένα άλλο μυστήριο με τα δρομολόγια στις Κυκλάδες είναι οι «Μινωικές Γραμμές». Η εταιρεία έχει πάρει απόφαση να μπει στη γραμμή των Κυκλάδων τόσο με συμβατικά πλοία, όσο και με ταχύπλοα, δημιουργώντας συνθήκες έντονου ανταγωνισμού.

Σύμφωνα με πληροφορίες της έντυπης «Ναυτεμπορικής» στις 31/1/2018, η «Minoan Lines» κατέθεσε στο υπουργείο Ναυτιλίας τουλάχιστον έξι αιτήματα για γραμμές των Χανίων και των Κυκλάδων. Σημειώνουμε, ότι όπως γράφει η εγκυρότατη εφημερίδα: «οι «Μινωικές Γραμμές» επεξεργάστηκαν σχέδια περαιτέρω επέκτασης της παρουσίας τους στην ακτοπλοϊκή αγορά του Αιγαίου μετά τη συμφωνία πώλησης στον Όμιλο της Attica Group των μετοχών που κατείχαν στη Hellenic Seaways. Η απόφασή τους να ανοίξουν πανιά και σε άλλες γραμμές στο Αιγαίο αναμένεται να συμβάλει στη βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών, μία εξέλιξη που βλέπει θετικά και το υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ σε συνδυασμό και με την «επιχειρηματική κόντρα» που επικρατεί στις γραμμές της Ραφήνας, αλλά και την είσοδο νέων πλοίων κυρίως ταχυπλόων στις γραμμές των Κυκλάδων από Πειραιά και Ραφήνα, από Golden Star Ferries και Sea Jets, αναμένεται να οξύνουν στο έπακρο τον ανταγωνισμό στο αρχιπέλαγος προς όφελος του επιβάτη, όπως εικάζεται».

 

H Blue Star

 

Η ηγέτιδα δύναμη στις γραμμές των Κυκλάδων παρακολουθεί τις εξελίξεις αλλά θέτει εντελώς διαφορετικά το θέμα.

Τόσο σε δημόσιες δηλώσεις του, όσο και σε συνέντευξή του στο newtimes.gr ο κ. Μιχάλης Σακέλλης, ceo και αντιπρόεδρος της Blue Star Ferries και πρόεδρος του ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατικού Ναυτιλίας), δήλωσε ότι: «[…] η αύξηση του τουρισμού στην Ελλάδα οφείλεται στο μοναδικό τουριστικό προϊόν που προσφέρει η Ελλάδα αλλά και στις διεθνείς συγκυρίες οι οποίες ευνόησαν τη χώρα μας». Ακόμα σημειώνει ότι δεν έχουν γίνει ανάλογες επενδύσεις, ενώ το επίπεδο των υπηρεσιών ούτε έχει βελτιωθεί ούτε είναι όσο θα έπρεπε ανταγωνιστικό». Όπως επισημαίνει: «η διατήρηση της τουριστικής κίνησης στο σημερινό επίπεδο και η ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί χωρίς να γίνουν επενδύσεις σε υποδομές, αλλά και σε ποιοτικές και ανταγωνιστικές υπηρεσίες».

Όπως σημείωσε ο κ. Μ. Σακέλλης: «Η αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού δεν επηρεάζει ανάλογα και την ακτοπλοϊκή κίνηση αφού η πλειονότητα των τουριστών χρησιμοποιεί το αεροπλάνο. Ο εισερχόμενος τουρισμός επηρεάζει θετικά την ακτοπλοϊκή κίνηση κυρίως σε ό,τι αφορά τις μεταφορές μεταξύ των νησιών. Σχετικά με τον εσωτερικό τουρισμό τα προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν, καθώς εκτός από την οικονομική κρίση, η αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά έχει επιδεινώσει την ήδη προβληματική κατάσταση».

Ακόμα, ο κ. Σακέλλης έκανε αναφορά στην αύξηση του ανταγωνισμού από τις αερομεταφορές και στην αύξηση των διακινούμενων επιβατών με αεροπλάνα, όχι μόνο τη χειμερινή αλλά και τη θερινή περίοδο.

Τέλος, για την ακτοπλοϊκή κίνηση το 2017 ο κ. Σακέλλης σημειώνει ότι παρά τα προβλήματα η κίνηση υπολογίζεται ότι αυξήθηκε κατά 5% περίπου ή κατά 800.000 επιβάτες. Χαρακτηρίζει το γεγονός ως θετικό, αλλά συμπλήρωσε ότι απέχει από το να καλυφθεί η απώλεια κίνησης των 3.000.000 επιβατών σε σχέση με το 2009.