Η «Φωνή της Πάρου» συνεχίζοντας τα θεματικά debate, με κοινές ερωτήσεις προς τους τρεις επικεφαλής των δημοτικών συνδυασμών και υποψήφιους δημάρχους Πάρου, στη σημερινή της έκδοση ανοίγει τον φάκελο «εμπορικό λιμάνι». Ένα θέμα που «σέρνεται» για περίπου 25 χρόνια, με την εξέλιξη του έργου να προχωρά με αργούς ρυθμούς -με ότι αυτό συνεπάγεται- και ενώ απαιτούνται και «παράπλευρα» έργα που αποτελούν προϋπόθεση για την ολοκλήρωση μιας αναβαθμισμένης υποδομής.

Ερωτώνται οι υποψήφιοι δήμαρχοι, Μάρκος Κωβαίος (επικεφαλής του συνδυασμού «Πάρος, Επιμένουμε στην Πράξη»), Κώστας Μπιζάς (επικεφαλής του συνδυασμού «Πάρος με Ευθύνη και Ενότητα») και Κώστας Ροκονίδας (επικεφαλής του συνδυασμού «Λαϊκή Συσπείρωση Πάρου»):

Με την αναγκαιότητα το εμπορικό λιμάνι να βρίσκεται έξω από την Παροικιά, ποιά είναι η γνώμη σας και τι πληροφόρηση έχετε για το έργο;

Μάρκος Κωβαίος:

«Σε πρώτο στάδιο, πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι το νέο Εμπορικό Λιμάνι πρέπει να μεταφερθεί σε νέα θέση, εκτός του όρμου της Παροικιάς. Αυτό τεκμηριώνεται από τα αποτελέσματα της ανάλυσης των δεδομένων της λιμενικής κίνησης των τελευταίων ετών και από τις προοπτικές εξέλιξης των θαλάσσιων μεταφορών από και προς την Πάρο κατά την επόμενη 25ετία. Τα αποτελέσματα αυτά παρουσιάζονται αναλυτικά στην Α’ Φάση της μελέτης του Master Plan του Λιμένα της Πάρου. Με βάση αυτά διαπιστώνεται απολύτως η αδυναμία του υφιστάμενου λιμένα να ανταποκριθεί πλέον στις προβλεπόμενες απαιτήσεις συνδυασμένων εξυπηρετήσεων σε όλους τους τομείς διακίνησης. Είτε αυτό αφορά επιβατικά / ακτοπλοϊκά, είτε αλιευτικά, είτε τουριστικά, είτε ακόμη και εμπορικά πλοία.
Η θέση Καμινάκι (Βαρούχας) στην Μάρπησσα θεωρήθηκε η καταλληλότερη για πολλούς λόγους. Επιγραμματικά αναφέρω την προσβολή από κυματισμούς, την επίδραση στο φυσικό περιβάλλον, τη λειτουργικότητά της, την απουσία συγκρουόμενων και αλληλοαναιρούμενων δραστηριοτήτων καθώς και την απόφαση των δύο κοινοτήτων Αρχιλόχου και Μάρπησσας. Η κατασκευή του νέου εμπορικού λιμένα, αναμένεται να ανακουφίσει την πόλη της Παροικιάς, από την φόρτιση του οδικού δικτύου και την υψηλή ρύπανση, την αισθητική επιβάρυνση της περιοχής και την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας. Ταυτόχρονα, με τη λειτουργία του, το νέο λιμάνι θα δώσει νέες προοπτικές ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή καθώς και σε όλο το νησί της Πάρου. Την ίδια στιγμή, η προτεινόμενη θέση έχει λάβει τις εγγυήσεις καταλληλότητας από όλους τους τομείς της κεντρικής διοίκησης (ναυτιλιακής πολιτικής, μεταφορών και υποδομών, περιβάλλοντος, πολιτισμού και αρχαιολογίας, χωροταξίας κλπ) αλλά και την εξασφάλιση της αδειοδότησης και της υλοποίησης του σημαντικού αυτού έργου.
Σχετικά με την πρόοδο του έργου, υπάρχει εξαρχής συστηματική συνεργασία του Δήμου Πάρου και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου με τις αρμόδιες υπηρεσίες, και κατεξοχήν με την Αναθέτουσα Αρχή του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και με τον μελετητή του έργου, στον οποίο αποστέλλονται στοιχεία και δεδομένα, που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των μελετών. Η ενημέρωση για την πορεία της ωρίμανσης του έργου και την εξέλιξη των μελετών και των απαιτούμενων εγκρίσεων μέχρι την απόφαση της τελικής αδειοδότησης είναι πλήρης».

Κώστας Μπιζάς:

«Διάχυτος και έντονος είναι ο προβληματισμός των κατοίκων αλλά και των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Παροικίας, για την συνεχή υποβάθμιση της περιοχής και την έλλειψη μεθοδευμένου προγραμματισμού και στρατηγικής διαχείρισης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η πρωτεύουσα του νησιού μας, μεταξύ των οποίων είναι και το εμπορικό λιμάνι.
Η περιοχή της Παροικίας έχει υποστεί όλα αυτά τα χρόνια, από την λειτουργία του εμπορικού λιμένος, συνεχή πλήγματα στην αισθητική της παρουσία, στην τουριστική της κίνηση, στην αξιοποίηση του εν γένει δυναμικού της, στην ανάπτυξη και στον εξωραϊσμό της, στην οικονομία της, στην επαγγελματική της δραστηριότητα.
Είναι πλέον πάρα πολλές οι φωνές αυτών που διαπιστώνουν αυτή την κατάσταση της πρωτεύουσας του νησιού μας, φωνές που αγωνιούν και εύλογα ανησυχούν και προβληματίζονται για το μέλλον της Παροικίας.
Επειδή το υπάρχον εμπορικό λιμάνι της Πάρου είναι οριοθετημένο εντός της οικιστικής περιοχής της Παροικίας, οι ανάγκες της ορθής περιβαλλοντικής του διαχείρισης, τουλάχιστον μέχρι την οριστική απομάκρυνσή του από την περιοχή της Παροικίας, είναι άμεσα αναγκαίες.
Σύμφωνα με το α.π. 308224/3.11.21, έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προς το Γραφείο  Επάρχου, σχετικά με το νέο Εμπορικό Λιμένα Πάρου, αφού εγκριθεί το σύνολο των μελετών Α’ και Β’ Φάσης, θα μπορεί στη συνέχεια να προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου κατασκευής του και με την προϋπόθεση της εξασφάλισης της απαιτούμενης χρηματοδότησης.
Το παραπάνω έγγραφο είναι μια απάντηση σε όσους ψευδώς δηλώνουν ότι είναι έτοιμο για δημοπράτηση το νέο λιμάνι».

Κώστας Ροκονίδας:

«Η κατασκευή του νέου εμπορικού λιμανιού αποτελεί απόφαση της αυτοδιοίκησης του νησιού της τελευταίας δεκαετίας του προηγούμενου αιώνα. Η απόφαση αυτή καθορίστηκε από την αναγκαιότητα διαχωρισμού του επιβατικού από το εμπορικό λιμάνι. Η παρουσία του εμπορικού λιμανιού μέσα στο οικιστικό ιστό της Παροικιάς δημιουργούσε και δημιουργεί σειρά κινδύνων για τη πόλη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες, λόγω των δραστηριοτήτων μεταφοράς καυσίμων, υγραερίου κλπ. Αυτό και μόνο αποτελούσε και αποτελεί το καθοριστικό επιχείρημα για την μεταφορά του εμπορικού λιμανιού εκτός οικιστικής ζώνης.
Οι σχετικές μελέτες τότε υποδείκνυαν ως καταλληλότερη θέση κατασκευής τον Μώλο. Η θέση αυτή ακυρώθηκε μετά από προσφυγή συλλόγου της περιοχής στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Στη συνέχεια υιοθετήθηκε η μόνη εναλλακτική θέση που ήταν το Καμινάκι.
Παρά την αναγκαιότητα του πρόκειται για ένα έργο που έχει κινηθεί με πολύ αργούς ρυθμούς. Μετά από τόσα χρόνια είμαστε ακόμα στο στάδιο ολοκλήρωσης της Α’ φάσης του έργου. Πρόσφατα μάλιστα αρμόδιο όργανο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου λόγω ελλιπών στοιχείων αποφάσισε την αναβολή της γνωμοδότησης του μέχρι να λάβει γνώση αυτών των στοιχείων.
Είναι προφανές ότι οι ευθύνες καθυστέρησης της υλοποίησης του έργου ανήκουν διαχρονικά στην κεντρική εξουσία. Στα 25 όμως περίπου χρόνια από την οριστικοποίηση της θέσης του είναι γεγονός ότι και οι δημοτικές αρχές δεν πίεσαν τα πράγματα με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα να μην έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές μελέτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η παρούσα δημοτική αρχή επαίρεται με κάθε ευκαιρία ότι έχει κάνει το καθήκον της».

Ποιό είναι το σοβαρότερο πρόβλημα στην εξέλιξη του έργου και τι κατά τη γνώμη σας πρέπει να γίνει για ν’ αντιμετωπιστεί;

Μάρκος Κωβαίος:

«Δύο είναι τα ζητήματα τα οποία είναι σε εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή.
Το πρώτο αφορά τη έκδοση της απόφασης των περιβαλλοντικών όρων του έργου που εξετάζεται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου (ΑΔΑι). Συγκεκριμένα, η άποψη του Περιφερειακού Περιβαλλοντικού συμβουλίου της ΑΔΑι είναι ότι για την απόφαση θα χρειαστεί εκ νέου γνωμοδότηση της ΕΣΑΛ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία όμως έχει ήδη τοποθετηθεί θετικά από το Δεκέμβριο 2017, τόσο για την περιοχή χωροθέτησης όσο και τη γενική διάταξη των έργων του νέου λιμένα. Αν δεν υπήρχε αυτή η εξέλιξη το έργο θα μπορούσε να δημοπρατηθεί εντός τους έτους. Το δεύτερο ζήτημα αφορά την επαναχάραξη της οδού πρόσβασης στο νέο λιμένα, που θέτει εκ νέου η ΑΔΑι.
Για τα δύο αυτά ζητήματα αναμένεται η τοποθέτηση της Αναθέτουσας Αρχής του Υπουργείου, με την οποία ο Δήμος Πάρου και το Λιμενικό Ταμείο είναι σε συνεχή επαφή, με στόχο τη συντομότερη διευθέτηση της εκκρεμότητας και την οριστικοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου.
Στο πλαίσιο αυτό, η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου Πάρου, σε συνέχεια των παρατηρήσεων της Αδειοδοτούσας Αρχής (Αποκεντρωμένης Διοίκησης) για νέα χάραξη της οδού πρόσβασης στον Νέο Εμπορικό Λιμένα, απέστειλε στον μελετητή στις 03/03/2023 την πρόταση χάραξης που αποδεδειγμένα θα έχει τις λιγότερες συνέπειες όσον αφορά την αρτιότητα και την οικοδομησιμότητα των παρόδιων ιδιοκτησιών και δεν θα γειτνιάζει με προϋπάρχουσες οικίες ώστε να μην υπάρχει όχληση.
Αξίζει να επισημανθεί ότι η έκδοση της ανωτέρω απόφασης είναι σημαντικότατη για την πορεία του έργου, διότι θα επιτρέψει την εκπόνηση των μελετών του οριστικού  σχεδιασμού όλων των επιμέρους υποδομών και των εγκαταστάσεων του νέου λιμένα (λιμενικών, οδικών, κτιριακών, ηλεκτρομηχανολογικών, ύδρευσης και αποχέτευσης, περιβάλλοντα χώρου κλπ), συμπεριλαμβανομένων των γεωτεχνικών μελετών, των οικονομικών μελετών (οικονομοτεχνική θεώρηση και επιχειρησιακό σχέδιο) μέχρι και των μελετών του σταδίου εφαρμογής και των τευχών δημοπράτησης.
Η ανάθεση εξάλλου των μελετών αυτού του σταδίου και η χρηματοδότησή τους από εθνικούς πόρους είναι εξασφαλισμένη από τη συναφθείσα σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και της ομάδας μελέτης του έργου, ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2019. Παράλληλα συνεχίζεται, σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία, η διερεύνηση για την εξασφάλιση των χρηματοδοτικών πόρων για την κατασκευαστική φάση της υλοποίησης του έργου, με αξιοποίηση κυρίως της συγχρηματοδότησης από Ευρωπαϊκά Ταμεία και την προετοιμασία φακέλου υποβολής προς ένταξη σε σχετικά τομεακά προγράμματα.
Για τη Δημοτική Αρχή, αποτελεί σημαντική προτεραιότητα η ταχύτερη δυνατή διευθέτηση των ζητημάτων που παραμένουν σε εκκρεμότητα, ώστε το νέο λιμάνι, κρίσιμο έργο υποδομής για την Πάρο, να προχωρήσει στη φάση της δημοπράτησης του».

Κώστας Μπιζάς:

«Το σοβαρότερο πρόβλημα στην εξέλιξη του έργου είναι οι καθυστερήσεις που παρουσιάζει το έργο σε επίπεδο ωρίμανσης μελετών εδώ και τριάντα (30) χρόνια.
Με το α.π. 2170/3.10.2018 της Διεύθυνσης Λιμενικών Υποδομών αποφασίστηκε η έγκριση δέσμευσης προϋπολογισμού ποσού πεντακοσίων εξήντα χιλιάδων ευρώ  (560.000,00 ευρώ) συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. 24% και στρογγύλευσης, σε βάρος του προϋπολογισμού του ενάριθμου έργου 2018 ΣΜ07000000 της ΣΑΜ 070 του ΠΔΕ και διάθεση ισόποσης πίστωσης για την δημοπράτηση της μελέτης με τίτλο: “Οριστική Μελέτη έργων Α’ Φάσης νέου Λιμένα Πάρου”, με εκτιμώμενη αξία σύμβασης 1.400.000,00 € (με ΦΠΑ, απρόβλεπτα κλπ).
Πρόσφατα, η Κοινότητα Μάρπησσας με την α.π.45/2022, ο Δήμος Πάρου με την α.π.178/2022 και η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με την απόφαση 8/2023,γνωμοδότησαν υπέρ της έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον Νέο Εμπορικό Λιμένα στη θέση Καμινάκι Δήμου Πάρου Ν. Κυκλάδων στα πλαίσια της “Οριστικής Μελέτης Έργων Α’ Φάσης Νέου Λιμένα Πάρου”.
Όμως το Περιφερειακό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΠΕΣΠΑ) της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου (Α.Δ.Αι.), στις 13.02.2023, γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ της αναβολής γνωμοδότησης για τα έργα της Α’ Φάσης προκειμένου να προσκομιστεί σχετική τεχνική μελέτη αναφορικά με την οδική πρόσβαση στο έργο.
Είναι προφανές λοιπόν ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η Α’ Φάση της μελέτης διότι από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου ζητήθηκε να γίνουν οι απαραίτητες τεχνικές διορθώσεις και μεταβολές στην οδική πρόσβαση.
Με αφορμή τα όσα ακούγονται και γράφονται τελευταία για το νέο εμπορικό λιμάνι, ο συνδυασμός ΠΑΡΟΣ με ΕΥΘΥΝΗ και ΕΝΟΤΗΤΑ δηλώνει τα ακόλουθα:
Η δημιουργία νέου εμπορικού λιμένα στην θέση Καμινάκι αποτελεί διαχρονικά πάγια θέση του Δήμου Πάρου και της Κοινότητας Μάρπησσας από την δεκαετία του 1990 και αποτελεί και δική μας θέση.
Η αναγκαιότητά του έχει πλειστάκις υπογραμμιστεί και αναλυθεί και οι όποιες διαφορετικές απόψεις δεν εκφράζουν το συνδυασμό μας.
Το έργο, το οποίο βρίσκεται ακόμη στη φάση των μελετών (Α’ Φάση),  εάν μας τιμήσει ο παριανός λαός θα καταβληθεί προσπάθεια να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν.
Καλά θα κάνει ο κ. Μάρκος Κωβαίος και οι περί αυτόν να κάνουν την αυτοκριτική τους για τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρουσιάζει το μεγάλο αυτό έργο, που αφορά το σύνολο του νησιού και που αντικειμενικά θα λειτουργήσει και ως δεύτερη θαλάσσια πύλη».

Κώστας Ροκονίδας:

«Από την προηγούμενη απάντηση προκύπτει ότι σοβαρότατο πρόβλημα για την υλοποίηση του έργου αποτελούν οι “ρυθμοί χελώνας” στην έγκριση των σχετικών μελετών και επίσης η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του.
Από την πρώτη στιγμή εμείς, έχουμε τοποθετηθεί υπέρ της κατασκευής του εμπορικού λιμανιού στη συγκεκριμένη θέση και μάλιστα, όταν για ψηφοθηρικούς λόγους η παρούσα δημοτική αρχή στη προεκλογική περίοδο του 2019 “μασούσε” τα λόγια της.
Θέτουμε όμως ως απαραίτητη προϋπόθεση την δημιουργία νέου οδικού δικτύου που θα συνδέει το εμπορικό λιμάνι με το επαρχιακό οδικό δίκτυο παρακάμπτοντας τους παρακείμενους οικισμούς. Αυτό θεωρούμε ότι είναι το “κλειδί” ώστε το έργο αυτό να αποτελέσει ουσιαστική αναβάθμιση των σχετικών υποδομών στο νησί μας. Η θέση μας αυτή εδράζεται στις δικές μας αρχές και προθέσεις, η επίλυση ενός προβλήματος να μην μεταφέρει προβλήματα και υποβάθμιση αλλού».

FLEXCAR

bluestarferries