Ἐξ’ ἀφορμῆς ἑνὸς βίντεο τὸ ὁποῖο κυκλοφόρησε στὸ διαδίκτυο καὶ δείχνει ἕνα στιγμιότυπο ἀπὸ γάμο ὁ ὁποῖος τελεῖται στὸ Ἱερὸ Προσκύνημα Παναγίας Ἑκατονταπυλιανὴς Πάρου καὶ συγκεκριμένα τὴν στιγμὴ τοῦ λεγομένου «χοροῦ του Ἡσαΐα» ὅπου οἱ Ἱερεῖς καὶ οἱ νεόνυμφοι βηματίζουν ρυθμικὰ δίνοντας τὴν ἐντύπωση πὼς κατὰ κυριολεξία χορεύουν καὶ ἐπειδὴ τὸν ἐν λόγῳ στιγμιότυπο λόγῳ τὴ δημοσιότητας ποὺ πῆρε προκάλεσε προβληματισμὸ σὲ μερίδα πιστῶν ἡ Ἱερὰ Μητρόπολις Παροναξίας ἐπιθυμεῖ νὰ διευκρινίσει τὰ ἑξῆς:
Ἡ παράδοση τοῦ “χοροῦ του Ἡσαΐα” στὸν γάμο εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ χαρακτηριστικὰ καὶ συμβολικὰ σημεῖα τῆς Ὀρθόδοξης γαμήλιας τελετῆς στὴν Ἑλλάδα καὶ σὲ ἄλλες Ὀρθόδοξες χῶρες. Συνδυάζει θεολογικό, λειτουργικὸ καὶ λαϊκὸ συμβολισμό, καὶ σὲ πολλὲς περιοχὲς τῆς Ἑλλάδος (Πόντο, Ἢπειρο, Κρήτη, Κυκλάδες κ.ἀ.) συνοδεύεται ἀπὸ ἰδιαίτερα ἔθιμα ἢ λαϊκὲς πρακτικὲς ποὺ δίνουν στὴν τελετὴ ἕναν ἑορταστικὸ καὶ χορευτικὸ χαρακτῆρα.
Στὴν Μητροπολιτική μας περιφέρεια ἡ παράδοση αὐτὴ ἰσχύει μόνο στὴν περιοχή της Πάρου καὶ τῆς Ἀντιπάρου ἀπὸ παλαιοτάτων χρόνων καὶ ἰσχυροποιήθηκε κατὰ τὰ δεκαεπτὰ ἔτη τῆς Ἀρχιερατείας τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Παροναξίας κυροῦ Ἀμβροσίου τοῦ Β’ (1991 -2008), ὁ ὁποῖος ὡς Παριανὸς ἐπιθυμοῦσε τὴν διατήρηση αὐτοῦ τοῦ ἐθίμου παρακινώντας μάλιστα τοὐς συμμετέχοντες ἱερεῖς, ὁσάκις χοροστατοῦσε ὁ ἴδιος, ὅλοι μαζὶ (κατὰ τὸν τρόπο ποὺ ἀποτυπώνεται στὸ βίντεο) νὰ ἀποδίδουν τὸ Ἡσαΐα χόρευε.
Αὐτὸ ἰσχύει δηλαδὴ ὄχι μόνο γιὰ τοὺς γάμους στὸ Ἱερὸ Προσκύνημα Παναγίας Ἑκατονταπυλιανὴς ἀλλὰ σχεδὸν σὲ ὅλες τὶς Ἐνορίες της Πάρου ἀλλὰ καὶ στὴν Ἀντίπαρο. Δὲν ἀποτελεῖ λοιπὸν ἀποτέλεσμα καινοτόμου πρωτοβουλίας τῶν δύο ἐκλεκτῶν κατὰ πάντα Κληρικῶν μας ἀλλὰ τήρηση ἑνὸς παλαιοτάτου ἐθίμου ποὺ παρέλαβαν ἀπὸ τοὺς προκατόχους τοὺς Ἱερεῖς.
Ὁ Σεβασμιώτατος γνωρίζοντας αὐτὴ τὴν παλαιὰ παράδοση τῶν δύο συγκεκριμένων νησιῶν τῆς Μητροπολιτικῆς μας περιφερείας (ἡ ὁποία ἂς σημειωθεῖ δὲν ἰσχύει γιὰ τὸ νησὶ τῆς Νάξου) καὶ κυρίως σεβόμενος τὴν μνήμη τοῦ ἀμέσου προκατόχου του κυροῦ Ἀμβροσίου τοῦ Β΄ δὲν θέλησε νὰ ἀπαγορεύσει τὴν πραγματοποίηση αὐτοῦ τοῦ ἐθίμου, τὸ ὁποῖο οὐδόλως ἔχει τὴν ἔννοια τῆς διακωμωδήσεως τοῦ Μυστηρίου τοῦ Γάμου.
Ταῦτα πρὸς ἀποφυγὴν σκανδαλισμοῦ τῶν πιστῶν καὶ ὅσων μετὰ ἀπὸ παρέλευση αἰῶνος καὶ πλέον ἀνακάλυψαν αὐτὴν τὴν τοπικὴ παράδοση, ἡ ὁποία εἲναι ἰδιαίτερα προσφιλής στόν εὐσεβή λαό τῆς Πάρου καί τῆς Ἀντιπάρου.