Σάββατο, 18 Οκτωβρίου, 2025

Άνοδος εισπράξεων από τον τουρισμό | Και… ο τουρισμός του σούπερ μάρκετ!

Η Τράπεζα της Ελλάδος δημοσιοποίησε τα πρώτα στοιχεία του τουριστικού 2025, τα οποία αναδεικνύουν εντυπωσιακή άνοδο των τουριστικών εισπράξεων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2025 οι συνολικές τουριστικές εισπράξεις στην Περιφέρεια ανήλθαν σε 1,82 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 21,5% σε σχέση με πέρυσι, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο του εθνικού μέσου όρου (11,3%). Το Νότιο Αιγαίο συνέβαλε κατά 25% στις συνολικές τουριστικές εισπράξεις της χώρας.

Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη διαμορφώθηκε στα 863,6 ευρώ, αυξημένη κατά 20,1%, ενώ η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση ανήλθε στα 119,3 ευρώ, την υψηλότερη στην Ελλάδα, αυξημένη κατά 17% σε σχέση με το 2024. Παρά τις επιπτώσεις της σεισμικής δραστηριότητας στη Σαντορίνη, οι επισκέψεις στο Νότιο Αιγαίο αυξήθηκαν κατά 1,2% και οι διανυκτερεύσεις κατά 3,8%.

Ρεκόρ εσόδων για τα ξενοδοχεία

Μπορεί η ξενοδοχειακή αγορά της Ευρώπης να βλέπει τα έσοδα να υποχωρούν, αλλά η Ελλάδα καταγράφει εντυπωσιακή ανατροπή, καθώς τα ελληνικά ξενοδοχεία πέτυχαν το υψηλότερο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) στην Ευρώπη για τον Αύγουστο του 2025, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ στα 215,2 ευρώ (από τα 212 ευρώ το 2024).

Η χώρα όχι μόνο αντέστρεψε την ευρωπαϊκή καθοδική τάση, αλλά βρέθηκε και στην κορυφή των 16 βασικών τουριστικών αγορών, σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της MKG Consulting. Η επίδοση αυτή είναι κατά 1,5% αυξημένη σε σχέση με τον περσινό Αύγουστο, επιτυγχάνοντας αυτό το αποτέλεσμα παρά τη μικρή μείωση της μέσης ημερήσιας τιμής. Η επιτυχία αυτή αποδίδεται στη στρατηγική τιμολόγησης που ακολούθησαν οι Έλληνες ξενοδόχοι. Παρότι η μέση τιμή ανά διανυκτέρευση υποχώρησε κατά 1,1%, παρέμεινε 5,1% υψηλότερη από τον Αύγουστο του 2023, γεγονός που ενίσχυσε τη ζήτηση. Η πληρότητα αυξήθηκε κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, φθάνοντας το 80,5%, δίνοντας ώθηση και στο RevPAR.

Τέλος, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η μέση εικόνα ήταν αντίστροφη: γενικευμένη πτώση εσόδων και τιμών, με σταθερή πληρότητα, καθώς η συνολική αγορά σημείωσε μείωση 6,9% στο RevPAR.

Τι υποστηρίζει ο κ. Χατζημάρκος

Στην εντυπωσιακή αύξηση που παρουσιάζουν οι τουριστικές εισπράξεις στο Νότιο Αιγαίο -σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος- αναφέρεται με ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου και πρόεδρος της ΕΝΠΕ, Γιώργος Χατζημάρκος.

Η ανάρτησή του

«Η Τράπεζα της Ελλάδος δημοσιοποίησε τα πρώτα στοιχεία του τουριστικού 2025 και αξίζει να τα δούμε με προσοχή. Ξεκινάμε από τους οικονομικούς δείκτες, αφού τα τελευταία χρόνια εμπεδώσαμε όλοι ότι σε αυτούς αξίζει να εστιάζουμε και όχι στις αφίξεις.

Εντυπωσιακή αύξηση των τουριστικών εισπράξεων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, καταγράφει η ΤτΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας που διενεργεί η Τράπεζα της Ελλάδος, οι «συνολικές τουριστικές εισπράξεις» στο Νότιο Αιγαίο το α’ εξάμηνο του 2025 ανήλθαν σε 1,82 δις ευρώ σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση κατά 21,5%, ενώ στο σύνολο της Ελλάδος η αύξηση ανήλθε σε 11,3%. Το Νότιο Αιγαίο συνέβαλε κατά 25% στις συνολικές τουριστικές εισπράξεις της Ελλάδας.

Η μέση «δαπάνη ανά επίσκεψη» στο Νότιο Αιγαίο ανήλθε σε 863,6 ευρώ σημειώνοντας αύξηση 20,1% όταν στο σύνολο της Ελλάδας η αύξηση ήταν 9%.

Τέλος, το Νότιο Αιγαίο σημείωσε τη μεγαλύτερη μεταξύ όλων των Περιφερειών στην Ελλάδα μέση «δαπάνη ανά διανυκτέρευση» με 119,3 ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 17% σε σχέση με πέρσι, αλλά και αυξημένο κατά 21% σε σχέση με αντίστοιχη σε ολόκληρη την Ελλάδα η οποία ανέρχεται σε 98,2 ευρώ.

Όσον αφορά τον «αριθμό επισκέψεων» στο Νότιο Αιγαίο, η έρευνα παρά την μείωση των επισκέψεων στην Σαντορίνη λόγω των αρνητικών επιδράσεων της σεισμικής δραστηριότητας, καταγράφει αύξηση κατά 1,2% ενώ στις «διανυκτερεύσεις» αύξηση κατά 3,8% σε σχέση πάντα με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι καταγράφεται διψήφια αύξηση στους οικονομικούς δείκτες ενώ η αύξηση στους ποσοτικούς δείκτες-αφίξεων και διανυκτερεύσεων- είναι μόλις 1,2% και 3,8% αντίστοιχα. Αυτό σημαίνει πολλά για όσους βλέπουν πέρα από τον εύκολο σχολιασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου ο κλάδος της Φιλοξενίας στοχοποιείται και ενοχοποιείται για κάθε αρνητικό. Είναι ο κλάδος της Φιλοξενίας όμως οι οικονομικοί πνεύμονες μας και δεν ξέρω πόσες ανάσες θα είχαμε χωρίς αυτόν. Αυτά τα οικονομικά αποτελέσματα ήρθαν σε μια χρονιά κατά την οποία οι μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες πέρασαν σε ύφεση και η αγοραστική δύναμη των πολιτών όλων των χωρών από τις οποίες αντλούμε επισκέπτες, μειώθηκε λόγω της ακρίβειας και της ενεργειακής και στεγαστικής κρίσης.

Αισιοδοξία, εισόδημα και θέσεις εργασίας μας δίνει αυτός ο υπέροχος κλάδος και αξίζει μόνο φροντίδας και αγάπης. Φροντίδας και όχι κατάρας, αγάπης και όχι καταδίκης. Στη βάση όχι ιδεοληψιών, αλλά επιστημονικών δεδομένων».

Τουρισμός και οικονομία

Ο τουρισμός, σε αντίθεση με άλλες δραστηριότητες του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα οριοθετείται από την πλευρά της ζήτησης προϊόντων και υπηρεσιών, ενώ οι δραστηριότητες του πρωτογενούς και του δευτερογενούς τομέα αποτελούν δραστηριότητες παραγωγής και προσφοράς προϊόντων.

Η δραστηριότητα του τουρισμού επιδρά σε πολλούς κλάδους της οικονομίας, όπως οι μεταφορές (αεροπλάνο, πλοίο, ταξί κλπ), η διαμονή, η εστίαση, η διασκέδαση, οι επισκέψεις σε αξιοθέατα και μουσεία και φυσικά στο εμπόριο των καταστημάτων. Ο τουρισμός αποτελεί μια δραστηριότητα που αφορά πολλά και διάφορα μέρη του κοινωνικού και παραγωγικού ιστού μιας χώρας.

Η σπουδαιότητα του τουρισμού στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας και της απασχόλησης είναι σημαντικότατη. Στα χρόνια της κρίσης το ανάχωμα στην ύφεση και την ανεργία ήταν τα έσοδα από τον τουρισμό, ενώ στην πανδημία COVID με τα μέτρα ανάσχεσης της εξάπλωσής της οδήγησαν σε μεγάλη μείωση του τουρισμού παγκοσμίως και στην Ελλάδα, πλήττοντας καίρια την οικονομική ζωή των τουριστικών περιοχών αλλά και την οικονομία ευρύτερα.

Η ανάκαμψη του τουρισμού το 2021 και το 2022 στην Ελλάδα αφενός οδήγησε σε ταχύτατη ανάκαμψη του ΑΕΠ και της οικονομικής δραστηριότητας στις τουριστικές περιοχές αλλά και ανέδειξαν τη χώρα ως τουριστικό προορισμό παγκόσμιας εμβέλειας. Η πορεία αυτή συνεχίστηκε και κρατάει ως σήμερα.

Ο μετασχηματισμός του τουρίστα

Παρά ταύτα μπορεί τα έσοδα να αυξάνονται, αλλά αυτή η αύξηση προέρχεται από διαφορετικές πηγές και συγκεκριμένα από τα «κλειστά» all-inclusive πακέτα, αλλά και από την εκρηκτική δαπάνη μιας μικρής ελίτ μερίδας τουριστών ιδιαίτερα από τις λεγόμενες πρώην σοσιαλιστές χώρες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή η μικρή μερίδα τουριστών –που δεν υπήρχε σε αυτόν τον βαθμό τα περασμένα χρόνια- είναι ικανή να «μπερδέψει» τον βαθμό ικανοποίησης στους τζίρους ολόκληρων περιοχών. Πιο χαρακτηριστικό ακόμα είναι πως πριν μερικές ημέρες στη Χαλκιδική, ανατολικοευρωπαίος ολιγάρχης μίσθωσε ένα ολόκληρο πολυτελές συγκρότημα –το οποίο έτσι κι αλλιώς αυτήν την εποχή δε θα είχε παραπάνω από 10 δωμάτια κλεισμένα με τουρίστες- καθώς ήθελε απόλυτη ησυχία για την τετραμελή οικογένειά του! Κάπως έτσι στρεβλώνονται οι τζίροι από τον τουρισμό. Το αποτέλεσμα είναι το χρήμα να συγκεντρώνεται σε λίγους μεγάλους παίκτες και σε συγκεκριμένους πολυτελείς προορισμούς, αντί να διαχέεται οριζόντια στην τοπική οικονομία όπως συνέβαινε στο παρελθόν.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι π.χ. οι ιδιοκτήτες της εστίασης στην Πάρο δυσανασχετούν για τη μείωση των εισπράξεών τους. Κι αυτό διότι ο μέσος τουρίστας –ειδικά οι νεότερες γενιές- ξοδεύουν λιγότερα. Σε κάθε εστιατόριο, σε κάθε τουριστικό μαγαζί με αναμνηστικά, σε κάθε επιχείρηση ενοικίασης θαλασσίων σπορ κι αν πας, θα ακούσεις από τους επιχειρηματίες έντονη γκρίνια για αρκετά μειωμένες εισπράξεις φέτος. Το παράδειγμα των τουριστών που πηγαίνουν στα corner εστιατόρια των σούπερ μάρκετ για να αγοράσουν δύο μερίδες γεμιστά ή δύο ντομάτες για να κάνουν σαλάτα στο δωμάτιό τους, μόνο μεμονωμένο φαινόμενο δεν είναι στο νησί μας…

O πιο πολλοί τουρίστες είναι «σφιχτοί» στα χρήματα που χαλάνε, είτε γιατί δεν… έχουν, είτε γιατί προτιμούν να τη βγάζουν με λίγα. Όλο και πιο πολλοί τουρίστες αγοράζουν προϊόντα από τα σούπερ μάρκετ και τα μαγειρεύουν στα στούντιο που νοικιάζουν, αποφεύγοντας ακόμη και να αγοράσουν καφέ ή αναψυκτικό στην παραλία αφού τα ετοιμάζουν όλα από το δωμάτιο τους. Μ’ αυτό τον τρόπο οι περισσότεροι επιμηκύνουν το διάστημα της παραμονής τους στην Ελλάδα ώστε να χαρούν τον ήλιο και τη θάλασσα. Αυτός είναι ο λεγόμενος «τουρισμός του σούπερ μάρκετ» που γονατίζει πολλούς επαγγελματίες ειδικά στον χώρο της εστίασης.

Τέλος, η νέα μόδα έρχεται από την… Τουρκία! Στην Τουρκία (χώρα άκρως ανταγωνιστική με τη δική μας), το νέο «φρούτο» είναι τα πλωτά σούπερ μάρκετ. Μία μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ μετέτρεψε ένα μεγάλο γιοτ σ’ ένα κανονικό σούπερ μάρκετ το οποίο πλέει καθημερινά ανοιχτά στις ακτές της Τουρκίας και κυρίως, εκεί που κυκλοφορούν πολλά τουριστικά σκάφη ή πηγαίνει ακόμα και σε μικρούς παραθαλάσσιους οικισμούς. Δεν μπορεί… μερικά θαλάσσια μίλια μας χωρίζουν στο Αιγαίο Πέλαγος!

bluestarferries

FLEXCAR

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ

iatronisos

#

kiranos.cafe

mythodia

YOUTUBE LIVE

lafarge

parosagnanti

parostoday

FLEXCAR

ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΤΟΥ

ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΠΑΡΟΥ

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΖΩΩΝ

ParosVoise