Σε μία χρονική περίοδο όπου οι αυξήσεις στην καθημερινότητα των νοικοκυριών και των επαγγελματιών διαδέχονται η μία την άλλη, στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβούλιου Πάρου (20/11) εγκρίθηκαν -με τις ψήφους των συμβούλων της πλειοψηφίας- αυξήσεις (μετά τα τιμολόγια νερού) και στα τέλη των κοινόχρηστων χώρων για το 2025.
Η εισήγηση του αντιδημάρχου για τις αυξήσεις
Επί του θέματος την εισήγηση έκανε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Οικονομικών, Άγγελος Άγουρος, ο οποίος μεταξύ άλλων είπε: «Οι επιχειρηματίες στους οποίους ο δήμος παραχωρεί χώρο για ν’ αναπτύξουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα έχουν την υποχρέωση να πληρώνουν στον δήμο το ανάλογο αντίτιμο. Για το 2024 τα προερχόμενα έσοδα ανέρχονται στο ποσό των 240.000 ευρώ από τις επιχειρήσεις όλου του νησιού. Είναι φανερό ότι για ένα από τα μεγαλύτερα τουριστικά κέντρα της χώρας, όπου η δραστηριότητα των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος λαμβάνει χώρα τη θερινή κυρίως περίοδο σε εσωτερικούς – εξωτερικούς δημοτικούς χώρους, το ποσό αυτό είναι χαμηλό. Εξετάζοντας το καταβαλλόμενο τέλος ανά επιχείρηση είναι φανερό ότι η συνολική ετήσια επιβάρυνση κάθε επιχείρησης, λόγω της καταβολής αυτού του τέλους, αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε χαμηλότερο ποσό από αυτό τους ενός μηνιαίου ενοικίου προς τον ιδιοκτήτη του ακινήτου. Αυτό το παράλογο γεγονός συμβαίνει γιατί οι ισχύουσες τώρα τιμές των κοινόχρηστων χώρων είναι δυσανάλογα χαμηλές και δεν αντιστοιχούν με κανέναν τρόπο στο όφελος που έχουν οι επιχειρήσεις από τη χρήση τους. Παρατηρείται το φαινόμενο οι επιχειρήσεις και οι ιδιοκτήτες ακινήτων να πλουτίζουν στο νησί, ενώ ο δήμος να μαραζώνει χωρίς έσοδα και χωρίς τη δυνατότητα να προσφέρει ανταποδοτικές υπηρεσίες προς τους δημότες αλλά και τις επιχειρήσεις και επιπλέον να κατηγορείται γι’ αυτό. Η αναπροσαρμογή των τιμών αυτών πρόκειται να αποφέρει στον δήμο ένα επιπλέον ετήσιο έσοδο ύψους 140.000 ευρώ, με την αναπροσαρμογή να είναι υψηλότερη στις τιμές των περισσότερο τουριστικών ζωνών και χαμηλότερη ποσοστιαία θα επιβληθεί στις τιμές των κοινόχρηστων χώρων των λιγότερο τουριστικών και εμπορικών περιοχών του νησιού. Προσπαθήσαμε ως δημοτική αρχή να ξεκινήσουμε την εφαρμογή μιας πολιτικής εξορθολογισμού στον καταλογισμό των τελών χωρίς να δημιουργήσουμε πρόβλημα στην επιχειρηματική δραστηριότητα, εφόσον το ετήσιο τέλος θα είναι απολύτως λογικό και δίκαιο. Από την άλλη, η μικρή αυτή αύξηση στα έσοδα του δήμου θα επιτρέψει να ξεκινήσουν να γίνονται κάποια έργα ώστε οι επιχειρήσεις αυτές και οι κάτοικοι να λειτουργούν και κινούνται σ’ ένα περιβάλλον πιο ανθρώπινο και λειτουργικό. Όσο για τον λαϊκίστικο τρόπο που αντιμετωπίζει η αντιπολίτευση του δήμου τις αναπροσαρμογές, αν τα προηγούμενα έτη είχε απεμπλακεί από ψηφοθηρικές τακτικές και πελατειακές εξυπηρετήσεις και είχε φροντίσει να ψηφίζονται κατά έτος μικρές αναπροσαρμογές στις τιμές αυτές, θα είχε γίνει πιθανόν οι τιμές να είχαν προσεγγίσει την πραγματική τους αξία. Έτσι η Πάρος θα προχωρούσε αλλιώς και ο δήμος θα είχε μεγαλύτερες δυνατότητες για παρεμβάσεις και έργα».
Αντιδράσεις και καταψήφιση από τη μειοψηφία
Από την πλευρά της μειοψηφίας, απόντος των επικεφαλής, Μάρκου Κωβαίου (Πάρος, Επιμένουμε στην Πράξη) και Κώστα Ροκονίδα (Λαϊκή Συσπείρωση Πάρου, τοποθετήθηκαν οι εκπρόσωποι δημοτικοί σύμβουλοι των συνδυασμών, όπου καταψήφισαν τις αυξήσεις.
Ειδικότερα, από την μείζονα μειοψηφία, ο Βατίστας Ρούσσος μεταξύ άλλων ανέφερε: «Η δημοτική αρχή συνεχίζει ακάθεκτη την πρακτική της εφαρμογή των ανάλγητων εισπρακτικών μέτρων επιβαρύνοντας επιπλέον τους κατοίκους και επιχειρηματίες του νησιού, επιβεβαιώνοντας αυτό που όλοι διαπιστώνουν ότι δηλαδή δεν έχει καμία επαφή με την πραγματικότητα. Οι αυξήσεις που προωθεί για τα τραπεζοκαθίσματα ξεκινούν από 25% και ξεπερνούν το 92%. Επίσης, για μία ακόμη φορά αποδεικνύει την εμπάθειά της προς τα μικρά χωριά του νησιού, αφού οι αυξήσεις σε αυτά ξεκινούν από περίπου 67% και είναι τα μόνα που φθάνουν στο υψηλότερο ποσοστό αύξησης, δηλαδή 92,31, μη αντιλαμβανόμενη ότι με αυτή την πρακτική οδηγεί στην ερημοποίησή τους. Για όλους αυτούς τους λόγους καταψηφίζουμε την αύξηση».
Επίσης, από την ελάσσονα μειοψηφία, ο Θανάσης Μαρινόπουλος μεταξύ άλλων σημείωσε:«Καταρχάς εδώ στην Πάρο όταν μιλάμε για επιχειρήσεις, μιλάμε για μικρές ή μεσαίες, οπότε εννοείται ότι τις στηρίζουμε. Όποιος έχει ασχοληθεί με επιχειρήσεις γνωρίζει τις δυσκολίες που υπάρχουν και ξέρει επίσης ότι οποιαδήποτε αναπροσαρμογή των τελών που θα επιφέρει αυξήσεις σε αυτές, σίγουρα ορισμένοι επαγγελματίες θα αναγκαστούν να τις μετακυλήσουν στις τιμές τους. Δυστυχώς τα τελευταία ένα – δύο χρόνια υπάρχει η φήμη ότι η Πάρος είναι ακριβό νησί και αυτό είναι πολύ άσχημο για τον τουρισμό. Με αυτή λοιπόν την ενέργεια, εμείς θα δημιουργήσουμε ένα επιπλέον πρόβλημα που θα επιδεινώσει την κατάσταση και συνεπώς καταψηφίζουμε τις αυξήσεις».
Επί του θέματος παρεμβάσεις έκαναν και οι δημοτικοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης Πάρου, Αναστάσης Γκίκας και Νίκος Τσιγώνιας, μεταφέροντας και το γενικότερο κλίμα των αυξήσεων και της ακρίβειας που επωμίζονται οι πολίτες και οι επιχειρηματίες.
Παρέμβαση του δημάρχου Πάρου
Επίσης, ο δήμαρχος Πάρου, Κώστας Μπιζάς, στη διάρκεια της συζήτησης ανέφερε μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά: «Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Οικονομικής Υπηρεσίας, για το 2024 θα έχουμε περίπου 240.000 ευρώ έσοδα από τα τέλη χρήσης κοινόχρηστων χώρων και πεζοδρομίων, ενώ με τις αυξήσεις θα έχουμε συν περίπου 140.000 ευρώ, άρα θα πάμε στην καλύτερη περίπτωση στις 380.000 ευρώ. Όπως αντιλαμβάνεστε μιλάμε για δημόσιους χώρους που νοικιάζει ο δήμος και κάποιοι τους εκμεταλλεύονται. Αν ο δήμος δεν έχει έσοδα, δεν μπορεί ούτε αναπλάσεις να κάνει, ούτε έργα φωτισμού, συντηρήσεων, κλπ. Και είμαστε σε μία κατάσταση που ήμασταν όλο το 2024, που σερνόμαστε χωρίς να έχουμε πόρους. Πρέπει να βρεθούν λεφτά και δεν μπορούν να βρεθούν από τον ουρανό, λεφτόδεντρα δεν υπάρχουν. Εγώ ασχολούμαι 20 χρόνια με τα κοινά, δεν έχω δει το κράτος να δίνει ποτέ κάτι παραπάνω, λιγότερα μπορεί…».
Πίνακας τελών δημοτικών κοινόχρηστων χώρων
Περιοχή | Ζώνη | Σημερινή Τιμή (€) | Αυξημένη Τιμή (€) | Διαφορά (%) |
Παροικιά | Α’ Ζώνη | 27 | 35 | 29,63% |
Β’ Ζώνη | 24 | 30 | 25% | |
Διακεκριμένη | 41 | 55 | 34,15% | |
Εμπορικά | 37 | 50 | 35,14% | |
Περίπτερα | 81 | 95 | 17,28% | |
Νάουσα | Α’ Ζώνη | 41 | 60 | 46,34% |
Β’ Ζώνη | 24 | 40 | 66,67% | |
Διακεκριμένη | 58 | 85 | 46,55% | |
Εμπορικά | 37 | 50 | 35,14% | |
Περίπτερα | 81 | 95 | 17,28% | |
Μάρπησσα | Α’ Ζώνη | 23 | 40 | 73,91% |
Β’ Ζώνη | 13 | 25 | 92,31% | |
Εμπορικά | 24 | 40 | 66,67% | |
Αρχίλοχος | Ενιαία Ζώνη | 13 | 25 | 92,31% |
Εμπορικά | 24 | 40 | 66,67% | |
Αγκαιριά | Ενιαία Ζώνη | 23 | 40 | 73,91% |
Εμπορικά | 24 | 40 | 66,67% | |
Περίπτερα | 58 | 81 | 39,66% | |
Λεύκες | Ενιαία Ζώνη | 13 | 25 | 92,31% |
Εμπορικά | 24 | 40 | 66,67% | |
Κώστος | Ενιαία Ζώνη | 13 | 25 | 92,31% |
Εμπορικά | 24 | 40 | 66,67% |