Ο Δήμαρχος Πάρου κ. Κ. Μπιζάς και ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος για τα ζώα συντροφιάς κ. Σ. Βαρριάς, από τον Ιούνιο 2024 που η οικονομική υπηρεσία του δήμου αρνήθηκε την πληρωμή της καθόλα νόμιμης και έγκυρης σύμβασης με τον Σύλλογο μας ποσού 36.000€ περίπου, επαναλαμβάνουν συνεχώς κάποια επιχειρήματα τα οποία είναι ανακριβή και συχνά αναληθή:
1. Ότι η σύμβαση δεν είναι νόμιμη επειδή ο PAWS δεν έχει ΓΕΜΗ. Αυτό δεν ισχύει όπως επιβεβαιώνει α) η Νομική Υποστήριξη του Δήμου βάσει της από 19/03/25 έγγραφης Γνωμοδότησης του Νομικού Συμβούλου του Δήμου αλλά και β) το Επιμελητήριο Κυκλάδων που με έγγραφη διαβεβαίωσή του στις 26/5/2025 εξηγεί ότι ο PAWS, ως μη κερδοσκοπικό Σωματείο ( ΑΚ 78) που δεν ασκεί εμπορική δραστηριότητα δεν υποχρεούται και δεν μπορεί να έχει ΓΕΜΗ. Αφού ως νομική οντότητα δεν περιλαμβάνεται στην λίστα των υπόχρεων για εγγραφή στο ΓΕΜΗ (Παρ. 1 του άρθρου 16 ν.4919/22). Παράλληλα, η νομική γνωμοδότηση της ΝΥ του δήμου, επιβεβαιώνει την απόλυτη νομιμότητα και εγκυρότητα της σύμβασης. Τα έγγραφα αυτά είναι σε γνώση της διοίκησης του Δήμου, η οποία οφείλει να γνωρίζει και τον αναφερόμενο νόμο.
2. Όσο δε αφορά την διαφοροποίηση που κάνει ο Δήμαρχος μεταξύ έγγραφης συμφωνίας και σύμβασης, και αυτό ακόμα το διευκρινίζει ο νομικός του σύμβουλος στην γνωμοδότηση του, σύμφωνα με την οποία, έγγραφη συμφωνία και σύμβαση είναι το ίδιο και το αυτό (σελίδα 8 της από 19/3/2025 γνωμοδότησης) . Μάλιστα, το Υπουργείο Εσωτερικών, με την από 14/11/24 επιστολή του αναφέρει σαφώς ότι ο Δήμος σαν πρώτο εργαλείο συνεργασίας με φιλοζωικές που διαθέτουν καταφύγιο μπορεί να προβεί σε έγγραφη συμφωνία για την παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας ζώων και καταφυγίου με μη κερδοσκοπικά φιλοζωικά σωματεία και οργανώσεις.
Η δημοτική αρχή επιμένει να αναφέρεται στην δυνατότητα επιχορήγησης, παρόλο που γνωρίζει ότι δεν καλύπτει τις δαπάνες διαχείρισης καταφυγίου.
3. Ότι έχουν απευθυνθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο στη Σύρο για έλεγχο της νομιμότητας της δαπάνης που αφορά στη σύμβασή μας. Να σημειωθεί ότι το σύνολο των εγγράφων που τους υπέβαλαν, δεν περιείχε ούτε τη σύμβαση μας, ούτε τις αντίστοιχες αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής και του Δημοτικού Συμβουλίου, ούτε τα τιμολόγια ΑΑΔΕ που είχαν παραλάβει, ούτε καν το χρηματικό ένταλμα πληρωμής. Αντιθέτως, είχε δελτία τύπου και άλλο πληροφοριακό υλικό καθώς και τη Νομική Γνωμοδότηση. Πως είναι λοιπόν δυνατόν να περιμένει ο Δήμαρχος το Ελεγκτικό Συνέδριο να αποφανθεί για τη νομιμότητα της συγκεκριμένης δαπάνης χωρίς την απαραίτητη τεκμηρίωση;
4. Να υπογραμμίσουμε δε ότι ο Δήμος Πάρου δεν έχει ακόμα υποβάλλει Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για το 2025, όπως απαιτείται από το νόμο «σε δωδεκάμηνη βάση κατ’ ελάχιστον». Πότε σκοπεύουν να το υποβάλλουν αφού ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, έτσι ώστε να υποβληθεί για έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο και μετά στο Υπουργείο Εσωτερικών. Πότε προβλέπεται να γίνουν όλα αυτά; Είμαστε ήδη 5 μήνες πριν το τέλος του έτους!
5. Ότι ο λόγος που δεν υπογράφουν μαζί μας νέα έγγραφη συμφωνία για ποσό 50.000 € περίπου, όπως αυτό είχε εγκριθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του 2024 για φιλοξενία αδέσποτων ζώων και υπηρεσιών καταφυγίου, είναι και πάλι επειδή δεν έχουμε ΓΕΜΗ! Όμως, ο διαγωνισμός που έκανε ο δήμος τον Οκτώβριο 2024 βγήκε άγονος, όπως ήταν αναμενόμενο, αφού δεν υπάρχει άλλο καταφύγιο στο νησί και ο PAWS δεν έχει αλλά ούτε υποχρεούται να έχει ΓΕΜΗ. Η διαδικασία του ανοικτού διαγωνισμού αποδείχτηκε τελικά άσκοπη και περιττή, τη στιγμή που και πάλι σύμφωνα με την γνωμοδότηση του νομικού συμβούλου του δήμου, οι δύο νόμοι (4830/21 και 4412/16) επιτρέπουν την σύναψη έγγραφης συμφωνίας μεταξύ του σωματείου μας και του Δήμου, όπως το έχει εγγράφως επιβεβαιώσει και το ΥΠΕΣ με την πιο πάνω επιστολή του. Γιατί λοιπόν από τον Οκτώβριο 2024 που ο διαγωνισμός βγήκε άγονος ο δήμος δεν προχώρησε σε μία νέα έγγραφη συμφωνία ύστερα από απευθείας ανάθεση λόγω «αποκλειστικότητας» του καταφυγίου στην Πάρο;
6. Ο Δήμαρχος έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι εκτιμάει τις υπηρεσίες του συλλόγου PAWS για τα αδέσποτα ζώα και ότι δεν θέλει το καταφύγιο να κλείσει. Τι έχει κάνει όμως σε αυτή την κατεύθυνση; Από τη στιγμή που η νέα δημοτική αρχή ανέλαβε το Δήμο Πάρου ούτε ο Δήμαρχος αλλά ούτε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος επισκέφτηκαν το καταφύγιο να δουν πως διαβιώνουν εκεί τα 80 περίπου ζώα, από τα οποία τα περισσότερα είναι τσιπαρισμένα (φέρουν ηλεκτρονική σήμανση) στο όνομα του Δήμου Πάρου. Ποιό είναι λοιπόν το ενδιαφέρον τους γι αυτά;
7. Ο Δήμαρχος έχει ερωτηθεί από το Σύλλογο μας και από τα ΜΜΕ τι προβλέπει να κάνει με τα ζώα εάν κλείσει το καταφύγιο PAWS κι αυτά βρεθούν άστεγα. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει καμία απολύτως συγκεκριμένη απάντηση και σχέδιο.
8. Σύμφωνα με το νόμο 4830/21, όταν ένας Δήμος δεν διαθέτει κατάλληλες εγκαταστάσεις, εξοπλισμό, εξειδικευμένο προσωπικό κλπ προκειμένου να περισυλλέγει, φιλοξενεί , περιθάλπει και φροντίζει αδέσποτα ζώα συντροφιάς, είναι υποχρεωμένος να συμπράττει με νόμιμο φιλοζωικό μη κερδοσκοπικό σωματείο ή οργάνωση που διαθέτει και λειτουργεί νόμιμο καταφύγιο για την παροχή όλων αυτών των υπηρεσιών.
Δυστυχώς όμως, όπως αποδεικνύεται, ο δήμος Πάρου αγνοεί τις διατάξεις του νόμου και 19 μήνες τώρα δεν έχει κάνει τίποτα απολύτως σε αυτή την κατεύθυνση.
9. Το ίδιο συμβαίνει και με την υποχρέωση του Δήμου να διαθέτει αποτεφρωτήριο ή χώρο υγειονομικής ταφής για τα ζώα. Ούτε σε αυτό τον τομέα έχει γίνει κάτι μέχρι σήμερα, αν και έχουν ήδη περάσει τέσσερα χρόνια απ’ όταν ψηφίστηκε ο νόμος αυτός. Εάν η δημοτική αρχή ερωτηθεί τι έχει υλοποιήσει από τις 14 παραγράφους του Άρθρου 10 του ν. 4830/21 θα έχουμε την δυσάρεστη διαπίστωση της ουσιαστικής μη συμμόρφωσης της στις σημαντικές απαιτήσεις του νόμου.
10. Ο Δήμαρχος έχει στείλει πολλές επιστολές στην κεντρική κυβέρνηση ζητώντας τη γνώμη τους ή και την έγκριση τους για την πληρωμή της σύμβασης των 36.000 € περίπου με το σύλλογο μας. Όμως, όπως του διευκρινίζει και η Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων στην από 9/12/2024 απάντηση της προς τον κ. Δήμαρχο, σελ. 3 : «… η εκ μέρους της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ παροχή γενικών οδηγιών και κατευθύνσεων, σε καμία περίπτωση, δεν δύναται να υποκαταστήσει την, επί συγκεκριμένων ζητημάτων, κρίση της εκάστοτε αναθέτουσας αρχής, στη διάθεση της οποίας βρίσκονται όλα τα σχετικά τεκμήρια και η οποία ελέγχει εάν πληρούνται οι τιθέμενες από τον νόμο προϋποθέσεις …».
Με απλά λόγια, ότι η ευθύνη είναι όλη δική του και πρέπει ο ίδιος να την αναλάβει. Αυτό προκύπτει με σαφήνεια και από τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν.3463/06). Οι δήμοι είναι αυτοδιοικητικοί, λαμβάνουν τις αποφάσεις κατά τον νόμο, ελέγχονται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και δεν υπάρχει ευχέρεια μεταβίβασης αποφάσεων και ευθυνών σε ανώτερα κλιμάκια της κεντρικής Κυβέρνησης.
11. Σύμφωνα με το νόμο 4555/2018, σε περίπτωση άρνησης πληρωμής της οικονομικής υπηρεσίας του Δήμου, ο Δήμαρχος μπορεί να προχωρήσει στην εντολή πληρωμής εφόσον αυτή είναι νόμιμη, όπως εξάλλου του είχε επισημάνει και η οικονομική υπηρεσία στην Άρνηση πληρωμής του Ιουνίου 2024. Γιατί λοιπόν ο Δήμαρχος δεν ακολουθεί τις οδηγίες της Νομικής Υποστήριξης του Δήμου και να εξοφλήσει τη σύμβαση μας;
12. Γιατί ο Δήμαρχος δεν προχωράει σε καμιά από τις πιο πάνω λύσεις. Ο Δήμαρχος είχε συμφωνήσει με την άρνηση της οικονομικής υπηρεσίας, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή «πιστοποιεί βάσει του νόμου τις αιτιάσεις της». Αφού η επίσημη γνωμοδότηση του νομικού του συμβούλου αποδομεί τις αιτιάσεις της άρνησης, γιατί δεν αίρει την άρνηση του; Πως λοιπόν ο Δήμαρχος ισχυρίζεται ότι είναι υπέρ της ορθότητας και νομιμότητας αν δεν εφαρμόζει τους νόμους και τις διατάξεις τους; Σημειώνουμε ότι η άποψη ενός υπαλλήλου δεν υποκαθιστά την νομική γνωμοδότηση της ΝΥ του δήμου. Η νομική γνωμοδότηση μπορεί να ελεγχθεί αποκλειστικά από άλλη γνωμοδότηση και μόνο. Του έχουμε υποδείξει να ζητήσει νέα γνωμοδότηση από νομικό σύμβουλο της επιλογής του. Ούτε αυτό κάνει.
13. Τέλος, αν ο Δήμαρχος θέλει να περιμένει την εκδίκαση της από 06/24 Αγωγής μας κατά του ΟΤΑ Πάρου, γνωρίζοντας τις μεγάλες καθυστερήσεις και τις αναβολές που παίρνουν παρόμοιες υποθέσεις στα Ελληνικά δικαστήρια, είναι πολύ πιθανόν η εκδίκαση της υπόθεσης να αργήσει πολύ ακόμα, με τον κίνδυνο μέχρι τότε το καταφύγιο να έχει πια κλείσει.
14. Μήπως ο κ. Δήμαρχος πρέπει επιτέλους να αντιμετωπίσει σοβαρά και με επιμέλεια το όλο θέμα, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες του έμπρακτα και όχι με αλληλογραφίες και λόγια; Αν βέβαια το εννοεί ότι δεν θέλει να κλείσει το καταφύγιο…
15. Η αλήθεια είναι μία και μόνη: Αυτή την ύστατη ώρα, η ευθύνη είναι ολόκληρη και καθαρά δική του και μόνο δική του!
FOR THE RESTORATION OF THE TRUTH!
The Mayor of Paros, Mr. K. Bizas, and the Deputy Mayor responsible for companion animals, Mr. S. Varrias, since June 2024 when the municipality’s financial department refused to pay the completely legal and valid contract with our Association of approximately €36,000, have been constantly repeating some arguments that are inaccurate and often untrue:
1. That the contract is not legal because PAWS does not have a GEMI. This is not the case as confirmed by a) the Municipality’s Legal Support based on the 19/03/25 written Opinion of the Municipality’s Legal Advisor and b) the Cyclades Chamber which, with its written assurance on 26/5/2025, explains that PAWS, as a non-profit Association (AK 78) that does not engage in commercial activity, is not obliged and cannot have a GEMI. Because, as a legal entity it is not included in the list of those obliged to register with the GEMI (Paragraph 1 of Article 16 of Law 4919/22). At the same time, the legal opinion of the Municipality’s Legal Office confirms the absolute legality and validity of the contract. These documents are known to the Municipality’s administration, which must also be aware of the aforementioned law.
2. As for the differentiation that the Mayor makes between a written agreement and a contract, this is also clarified by his legal advisor in his opinion, according to which, a written agreement and a contract are one and the same (page 8 of the opinion dated 19/3/2025). In fact, the Ministry of the Interior, with its letter dated 14/11/24, clearly states that the Municipality, as the first tool for cooperation with animal welfare organizations that have a shelter, can proceed with a written agreement for the provision of animal shelter and shelter services with non-profit animal welfare associations and organizations.
The municipal authority insists on referring to the possibility of a subsidy, even though it knows that it does not cover the operating costs of a shelter.
3. That they have contacted the Court of Auditors in Syros to audit the legality of the expenditure related to our contract. It should be noted that the set of documents they submitted did not contain either our contract, or the corresponding decisions of the Finance Committee and the Municipal Council, or the AADE (Greek tax authorities) invoices they had received, or even the money order for payment. On the contrary, it had press releases and other information material as well as the Legal Opinion. How is it possible, then, for the Mayor to expect the Court of Auditors to rule on the legality of this specific expenditure without the necessary documentation?
4. Let us also emphasize that the Municipality of Paros has not yet submitted an Operational Program for 2025, as required by law “on a minimum of a twelve-month basis”. When do they intend to submit it since it has not yet been completed, so that it can be submitted for approval to the Municipal Council and then to the Ministry of Interior. When is all this scheduled to happen? We are already 5 months before the end of the year!
5. That the reason they are not signing a new written agreement with us for an amount of approximately €50,000, as was approved in the 2024 Operational Program for stray animals fostering and shelter services, is again because we do not have a GEMI! However, the open tender held by the municipality in October 2024 came out fruitless, as expected, since there is no other shelter on the island and PAWS does not have, nor is it obliged to have, a GEMI. The open tender process ultimately proved to be pointless and unnecessary, at a time when again according to the opinion of the municipality’s legal advisor, the two laws (4830/21 and 4412/16) allow for the conclusion of a written agreement between our association and the Municipality, as the Ministry of the Interior has confirmed in writing with its above letter. So why, since October 2024, when the tender proved unsuccessful, has the municipality not proceeded with a new written agreement following a direct award due to the “exclusivity” of the shelter on Paros?
6. The Mayor has repeatedly stated that he appreciates the services of the PAWS association for stray animals and that he does not want the shelter to close. But what has he done in this direction? Since the new municipal authority took over the Municipality of Paros, neither the Mayor nor the responsible Deputy Mayor have visited the shelter to see how the approximately 80 animals, most of which are microchipped (carry an electronic tag) in the name of the Municipality of Paros, are living there. So what is their interest in them?
7. The Mayor has been asked by our Association and the media what he plans to do with the animals if the PAWS shelter closes and they find themselves homeless. Unfortunately, to date he has not given any specific answer or plan.
8. According to law 4830/21, when a Municipality does not have appropriate facilities, equipment, specialized personnel, etc. in order to rescue, foster, treat and care for stray companion animals, it is obliged to cooperate with a legal animal welfare non-profit association or organization that has and operates a legal shelter for the provision of all these services.
Unfortunately, however, as it turns out, the Municipality of Paros ignores the provisions of the law and for 19 months now has done absolutely nothing in this direction.
9. The same happens with the Municipality’s obligation to have a crematorium or sanitary landfill for animals. Nothing has been done in this area to date, even though four years have already passed since this law was passed. If the municipal authority is asked what it has implemented from the 14 paragraphs of Article 10 of the law. 4830/21 we will have the unpleasant observation of its substantial non-compliance with the important requirements of the law.
10. The Mayor has sent many letters to the central government asking for their opinion or even their approval for the payment of the contract with our association, of approximately €36,000. However, as the Public Procurement Authority clarifies in its response to Mr. Mayor dated 9/12/2024, p. 3: “… the provision of general instructions and directions by E.A.D.I.S.Y. cannot, in any case, substitute the judgment, on specific issues, of the respective contracting authority, at whose disposal all the relevant documents are available and which checks whether the conditions set by law are met…”.
In simple words, that the responsibility is all the Mayor’s and he must assume it himself. This is also clearly evident from the Code of Municipalities and Communities (Law 3463/06). Municipalities are self-governing, make decisions in accordance with the law, are controlled by the Decentralized Administration and there is no possibility of transferring decisions and responsibilities to higher levels of the central Government.
11. According to Law 4555/2018, in the event of refusal to pay by the Municipality’s financial service, the Mayor may proceed himself with the payment order provided that it is legal, as the financial service had also pointed out to him in the Refusal to pay of June 2024. So, why does the Mayor not follow the instructions of the Municipality’s Legal Support and pay off our contract?
12. Why is the Mayor not proceeding with any of the above solutions? The Mayor had agreed with the denial of the financial service, provided that it “certifies its objections under the law”. Since the official opinion of his legal advisor dismantles the objections of the denial, why does he not withdraw his denial? So how can the Mayor claim that he is in favor of correctness and legality if he does not apply the laws and their provisions? We note that the opinion of an employee does not replace the legal opinion of the municipality’s Legal Office. The legal opinion can be checked exclusively by another legal opinion and only. We have instructed him to request a new opinion from a legal advisor of his choice. He does not do this either.
13. Finally, if the Mayor wants to wait for the hearing of our 06/24 Lawsuit against the Paros Local Authority, knowing the long delays and postponements that similar cases face in Greek courts, it is very likely that the hearing of the case will be delayed for a long time, with the risk that by then, the shelter will have already been closed.
14. Should the Mayor finally face the whole issue seriously and diligently, assuming his responsibilities in practice and not through correspondence and words? If he really means what he says, that he does not want to close the shelter…
15. The truth is one and only: At this very last moment, the responsibility is entirely and purely his and his alone!
PAROS ANIMAL WELFARE ASSOCIATION – PAWS