Με ταχείς ρυθμούς προχωρά η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), με τη στήριξη της κυβέρνησης, στο κλείσιμο περισσότερων από 200 ταχυδρομικών καταστημάτων σε όλη τη χώρα, στο πλαίσιο του σχεδίου «αναδιάρθρωσης» και «εξορθολογισμού» του δικτύου.
Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων, τόσο από τους εργαζόμενους όσο κι από τις τοπικές κοινωνίες που βλέπουν να αποδυναμώνονται κρίσιμες δημόσιες υπηρεσίες. Η συρρίκνωση του δικτύου των ΕΛΤΑ συνοδεύεται από απολύσεις, μετακινήσεις προσωπικού και εντατικοποίηση της εργασίας, ενώ οι πολίτες –ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές– βρίσκονται αντιμέτωποι με την απώλεια βασικών υπηρεσιών, όπως η αποστολή και παραλαβή αλληλογραφίας, η πληρωμή λογαριασμών και η πρόσβαση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η Νάουσα και η Αντίπαρος, όπου η επικείμενη κατάργηση των τοπικών καταστημάτων έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των κατοίκων. Όπως επισημαίνουν, η απόφαση αυτή πλήττει κυρίως τους ηλικιωμένους, τους μικροεπαγγελματίες και τους αγρότες, οι οποίοι εξαρτώνται καθημερινά από τις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ. Σε μια περίοδο που οι νησιωτικές κοινωνίες δοκιμάζονται από την ακρίβεια και την έλλειψη βασικών υποδομών, η απομάκρυνση των ταχυδρομείων έρχεται να προσθέσει νέα εμπόδια στην καθημερινότητά τους.
Αυτή η πολιτική εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο ιδιωτικοποίησης των ταχυδρομικών υπηρεσιών, στο πλαίσιο της «απελευθέρωσης» της αγοράς και της αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή για τα ΕΛΤΑ. Ήδη από το 2020, με τροπολογία της κυβέρνησης, άνοιξε ο δρόμος για μαζικές απολύσεις και ατομικές συμβάσεις, ενώ προηγουμένως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε εντάξει τα ΕΛΤΑ στο Υπερταμείο, προωθώντας τη λειτουργία τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Απέναντι σε αυτές τις εξελίξεις, εργαζόμενοι και πολίτες οργανώνουν κινητοποιήσεις, ζητώντας την άμεση ανάκληση των αποφάσεων για τα λουκέτα. Καλούν να έχουν τη στήριξη των τοπικών αρχών, των σωματείων και των συλλόγων, διεκδικώντας τη διατήρηση και ενίσχυση των ΕΛΤΑ ως δημόσιας υπηρεσίας, με επαρκή κρατική χρηματοδότηση, προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και αναβάθμιση των υποδομών.
Η διατήρηση ενός καθολικού, δημόσιου και αξιόπιστου ταχυδρομικού δικτύου δεν είναι πολυτέλεια, αλλά κοινωνική ανάγκη. Η Πάρος, η Αντίπαρος και κάθε απομακρυσμένη περιοχή δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως «μη συμφέρουσες». Το δικαίωμα όλων των πολιτών στην ισότιμη πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες πρέπει να διασφαλιστεί κι αυτό είναι ευθύνη της πολιτείας.
Χαμός και σε κυβερνητικό επίπεδο
Οργή επικράτησε από τους «γαλάζιους» βουλευτές για τα ΕΛΤΑ και τα αιφνιδιαστικά λουκέτα στην άτυπη σύσκεψη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ, που πραγματοποιήθηκε στις 3 Νοεμβρίου (μετά την ανακοίνωση για τρίμηνη παράταση λειτουργίας των ΕΛΤΑ σε μικρούς δήμους και νησιά).
Σύμφωνα με δημοσιεύματα Αθηναϊκών Μέσων ακούστηκαν βαριές εκφράσεις και οι γαλάζιοι βουλευτές που τοποθετήθηκαν εμφανίστηκαν ενοχλημένοι από τους χειρισμούς στο θέμα των ΕΛΤΑ, εκτοξεύοντας πυρά κατά της κυβέρνησης, ενώ διψήφιος αριθμός ζήτησε την παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΤΑ, Γρηγόρη Σκλήκα. Ο Δημήτρης Μαρκόπουλος ζήτησε να πάρουν πίσω την απόφαση λέγοντας: «Πάρτε το πίσω. Μας ακυρώσατε τα μέτρα της ΔΕΘ. Δώστε λύση. Όχι μασάζ. Πώς θα ζητήσουμε ψήφο στον κόσμο; Θα τους λέμε ψηφίστε μας να σας κλείσουμε;».
Από την πλευρά του ο Θεόδωρος Καράογλου υπογράμμισε σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες λέγοντας: «Με εσάς ισχύει το… ο κερατάς το μαθαίνει τελευταίος. Οι βουλευτές είμαστε οι κερατάδες», ενώ ο πρ. υπουργός, Νίκος Παναγιώτοπουλος είπε: «Κύριοι έχουμε προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία. Όχι τεχνοκρατική δημοκρατία», είπε από την πλευρά του ο πρώην υπουργός, βουλευτής Καβάλας, Νίκος Παναγιώτοπουλος.
Να αποδοθούν ευθύνες ζήτησε η Σέβη Βολουδάκη, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Έχουμε τον ΟΠΕΚΕΠΕ έχουμε τώρα κι αυτά. Να αποδοθούν ευθύνες». ενώ η Φωτεινή Αραμπατζή, είπε: ««Η χώρα πέρασε τη φάση των μνημονίων. Δεν είμαστε σε τέτοιο καθεστώς για να επικαλείστε άμεση ανάγκη. Κάνετε διάλογο εκ των υστέρων και κατόπιν εορτής. Δεν έχετε έστω και την ελάχιστη ενσυναίσθηση».
Σημειώνουμε ακόμα ότι οι τρεις βουλευτές της ΝΔ στις Κυκλάδες (Φόρτωμας, Καφούρος και Μονογιού), δημοσιοποίησαν ανακοινώσεις τους με τις οποίες ζητούν άμεση απόσυρση του Μέτρου. Επίσης, κατατέθηκαν στη Βουλή ερωτήσεις για το θέμα του κλεισίματος γραφείων των ΕΛΤΑ από τα κόμματα της αντιπολίτευσης,,
Οι τοπικές αντιδράσεις
Ο δήμαρχος Πάρου, Κ. Μπιζάς, στις 31/10 έστειλε επιστολή διαμαρτυρίας προς τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τα ΕΛΤΑ, για το κλείσιμο του καταστήματος των Ελληνικών Ταχυδρομείων στη Νάουσα, στο οποίο έγραψε:
«Με την παρούσα επιστολή εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας για την απόφαση κλεισίματος του καταστήματος των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) στη Νάουσα Πάρου, μια κωμόπολη με μόνιμο πληθυσμό σχεδόν 3.000 κατοίκων, ο οποίος τους θερινούς μήνες υπερβαίνει τις 15.000–20.000, λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης.
Το κατάστημα της Νάουσας εξυπηρετεί καθημερινά τις ανάγκες ενός μεγάλου αριθμού κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι ηλικιωμένοι, οι οποίοι θα είναι αναγκασμένοι να μεταβαίνουν στην Παροικία για τη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους.
Κατόπιν των ανωτέρω, ζητάμε:
• Να μας γνωστοποιήσετε το σκεπτικό της απόφασης διακοπής λειτουργίας του καταστήματος.
• Να επανεξετάσετε άμεσα την απόφασή σας.
Σας ενημερώνουμε ότι είμαστε αποδέκτες πλήθος διαμαρτυριών από κατοίκους και επιχειρηματίες της Νάουσας, οι οποίοι εκφράζουν την έντονη αντίθεσή τους στην εν λόγω απόφαση.
Επιφυλασσόμαστε για κάθε νόμιμη ενέργειά μας».
Ο έπαρχος Πάρου – Αντιπάρου, Βαζαίος Πετρόπουλος, σημειώνει:
«Σύμφωνα με την ανακοίνωση της διοίκησης των ΕΛΤΑ αναστέλλεται η λειτουργία τοπικών καταστημάτων των ΕΛΤΑ, γεγονός που προκαλεί έντονη ανησυχία σε κατοίκους και επαγγελματίες των νησιών.
Τα καταστήματα αυτά εξυπηρετούν κρίσιμες ανάγκες, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές όπως η Αντίπαρος, όπου εξυπηρετούνται περίπου 1.300 μόνιμοι κάτοικοι χωρίς εναλλακτική ταχυδρομική υποδομή, και η Νάουσα Πάρου, με πληθυσμό άνω των 3.200 κατοίκων.
Η απόφαση αυτή πλήττει δυσανάλογα τις τοπικές κοινωνίες, επηρεάζοντας αρνητικά ηλικιωμένους, αγρότες, οικογένειες και μικρές επιχειρήσεις. Υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής και παραβλέπει τις συνταγματικές επιταγές για ισότιμη εξυπηρέτηση των νησιωτικών περιοχών (άρθρο 101 παρ. 4 του Συντάγματος).
Καλώ τους αρμόδιους φορείς να επανεξετάσουν την απόφαση, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες των νησιωτικών κοινωνιών».
Από τη Λαϊκή Συσπείρωση Πάρου δημοσιοποιήθηκε η παρακάτω ανακοίνωση:
«Όχι στο κλείσιμο των καταστημάτων ΕΛΤΑ στη Νάουσα και στην Αντίπαρο
Η Λαϊκή Συσπείρωση Πάρου καταγγέλλει το αιφνίδιο κλείσιμο των καταστημάτων των ΕΛΤΑ στη Νάουσα της Πάρου και στην Αντίπαρο, στο πλαίσιο του λεγόμενου «μετασχηματισμού» των Ελληνικών Ταχυδρομείων που προωθεί η κυβέρνηση και η διοίκηση των ΕΛΤΑ.
Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα στην πορεία συρρίκνωσης και ιδιωτικοποίησης μιας δημόσιας κοινωνικής υπηρεσίας, στο όνομα της «μείωσης του κόστους» και της «αποτελεσματικότητας». Η απόφαση αυτή αποτελεί πρόκληση για τους εργαζόμενους στα ΕΛΤΑ που μένουν άνεργοι και για τους κατοίκους των νησιών μας, ιδιαίτερα για τους ηλικιωμένους, τους μικροεπαγγελματίες, τους αγρότες και τις οικογένειες που στηρίζονται καθημερινά στις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ για βασικές συναλλαγές και επικοινωνία.
Σε μια εποχή που οι νησιωτικές κοινωνίες στενάζουν από την ακρίβεια, την έλλειψη υποδομών και υπηρεσιών, έρχεται τώρα και η κατάργηση των τοπικών ταχυδρομείων να προσθέσει νέα εμπόδια και ταλαιπωρία, απομονώνοντας ακόμα περισσότερο τους κατοίκους.
Η κυβέρνηση και η διοίκηση των ΕΛΤΑ, πίσω από τα ωραία λόγια περί «ψηφιακής εποχής», υλοποιούν την πολιτική της Ε.Ε. και των ιδιωτικοποιήσεων, που θέλει τις δημόσιες υπηρεσίες να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αφήνοντας στην τύχη του όποιον νομίζουν ότι δεν τους «φέρνει κέρδος».
Η Λαϊκή Συσπείρωση Πάρου δηλώνει καθαρά:
• Το ταχυδρομείο είναι δημόσιο και πρέπει να παραμείνει με ευθύνη και χρηματοδότηση του κράτους.
• Απαιτούμε άμεση ανάκληση της απόφασης για το κλείσιμο των καταστημάτων ΕΛΤΑ στη Νάουσα και στην Αντίπαρο.
• Καλούμε τη Δημοτική Αρχή Πάρου, τα τοπικά συμβούλια, τα σωματεία, τους συλλόγους και τους πολίτες να πάρουν επίσημα θέση.
Η υπεράσπιση του δικαιώματος του λαού στην πλήρη και ισότιμη πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες είναι υπόθεση όλων μας.
Η Πάρος και η Αντίπαρος δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται σαν «μη συμφέρουσες περιοχές».
Δεν θα αφήσουμε το κέρδος να καθορίζει τις ανάγκες μας».
Η «έκρηξη» Φαρούπου
Ο δήμαρχος Αντιπάρου, Αναστάσιος Φαρούπος, καλεσμένος στην τηλεόραση του «OPEN», είπε: «Θα είμαστε ο πρώτος δήμος της χώρας που για να στείλουμε μια επιστολή θα πρέπει να πάρουμε το πλοίο!».
Επίσης, ο κ. Φαρούπος ανέφερε: «Πριν καλά – καλά στεγνώσει το μελάνι από τις δηλώσεις του πρωθυπουργού της χώρας για στήριξη της νησιωτικότητας, την καταργεί στην πράξη. Θα είμαστε ο πρώτος δήμος της χώρας που για να στείλουμε μια επιστολή θα πρέπει να πάρουμε το πλοίο!».
Ακόμα, όπως είπε ο κ. Φαρούπος εδώ και πέντε χρόνια έχουν παραχωρήσει στα ΕΛΤΑ δωρεάν χώρο, τους πληρώνουν το τηλέφωνο, το ρεύμα κλπ για να έρχεται ένας υπάλληλος τρεις φορές την εβδομάδα! «Τι θα κερδίσουν λοιπόν τα ΕΛΤΑ με το να μη στέλνουν τον άνθρωπο. Αφού δεν έχουν άλλα έξοδα. Δεν μας παρέδωσαν καν τον χώρο που τους δώσαμε!».
Στη συνέχεια ο κ. Φαρούπος εξοργγίστηκε από τα συμβάντα και τις απαντήσεις του CEO των ΕΛΤΑ, Γρηγόρη Σκλήκα, που παραιτήθηκε τελικά, όταν του είπε ότι θα τους παραδώσουν τα κλειδιά των γραφείων… και του απάντησε: «Ωραία! Να το κλείσουμε το νησί. Να μην έχει ταχυδρομείο, να μην έχει Τράπεζα, να μην έχει ιατρείο. Τι θέλουν δηλαδή; Καταλάβετε λοιπόν το εξής. Δεν υπάρχει περίπτωση αυτό να περάσει. Καταλάβετε ότι είμαστε χωριστός δήμος. Δεν είμαστε ένα χωριό ενός άλλου δήμου. Είμαστε ένας αυτόνομος δήμος σ’ ένα νησί. Δε γίνεται να μην έχουμε Ταχυδρομείο, έστω γι’ αυτές τις τρεις μέρες!».
Το ψήφισμα
Από τον δήμο Αντιπάρου δημοσιοποιήθηκε το ακόλουθο ψήφισμα:
«Ο Δήμος Αντιπάρου εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του για τη συνεχιζόμενη υποβάθμιση της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης του νησιού μας. Η απόφαση για την παύση λειτουργίας του Ταχυδρομείου Αντιπάρου και τη μεταφορά των υπηρεσιών στην Πάρο αναιρεί κάθε έννοια νησιωτικότητας και πλήττει ευθέως την αρχή της ισότητας των πολιτών που κατοικούν σε νησιωτικούς Δήμους.
Η Αντίπαρος είναι αυτόνομος Δήμος, με δική της διοικητική, οικονομική και κοινωνική υπόσταση. Οι κάτοικοι, οι επαγγελματίες και οι επισκέπτες του νησιού δεν μπορεί να εξαρτώνται από θαλάσσιες μετακινήσεις για να εξυπηρετηθούν σε βασικές συναλλαγές όπως η παραλαβή αλληλογραφίας, η πληρωμή λογαριασμών ή η είσπραξη συντάξεων.
Υπενθυμίζουμε ότι ο Δήμος Αντιπάρου:
• έχει παραχωρήσει δωρεάν δημοτικό κτίριο για τη στέγαση του Ταχυδρομείου,
• καλύπτει εξ ολοκλήρου το κόστος ηλεκτροδότησης,
• και παρέχει κάθε αναγκαία διευκόλυνση για τη λειτουργία της υπηρεσίας.
Με άλλα λόγια, η τοπική αυτοδιοίκηση έχει ήδη συμβάλει στο έπακρο για τη διατήρηση της ταχυδρομικής μονάδας στο νησί. Η συνέχιση της λειτουργίας της δεν απαιτεί καμία πρόσθετη δαπάνη για τα ΕΛΤΑ — αντιθέτως, η κατάργησή της θα αποδειχθεί πολλαπλά πιο δαπανηρή λόγω των μετακινήσεων, των καθυστερήσεων και της απώλειας αξιοπιστίας της υπηρεσίας.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Αντιπάρου θεωρεί ότι η απόφαση αυτή προσβάλλει την έννοια της νησιωτικότητας, όπως αυτή κατοχυρώνεται συνταγματικά και θεσμικά, και υπονομεύει την κοινωνική συνοχή και την ποιότητα ζωής των πολιτών ενός μικρού αλλά ζωντανού νησιού που στηρίζει τον τουρισμό, την τοπική οικονομία και την εθνική παρουσία στο Αιγαίο.
Ζητούμε από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας, τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τη Διοίκηση των ΕΛΤΑ:
• να παραμείνει το Ταχυδρομείο Αντιπάρου,
• να διασφαλιστεί η μόνιμη και καθημερινή παρουσία προσωπικού στο νησί,
• και να σεβαστεί έμπρακτα τη νησιωτικότητα και την αυτοτέλεια του Δήμου Αντιπάρου.
Η Αντίπαρος δεν ζητά προνόμια — ζητά το αυτονόητο: να έχει πρόσβαση στις ίδιες δημόσιες υπηρεσίες με κάθε άλλο Δήμο της χώρας».
















