Με αφορμή τη συνεδρίαση του Κοινοτικού Συμβουλίου Μάρπησσας, το βράδυ της Τετάρτης (20/3), με θέμα τη γνωμοδότηση για την προσέγγιση επιβατικού πλοίου της ακτοπλοϊκής εταιρείας «SeaJets» στο Πίσω Λιβάδι, άνοιξαν οι «ασκοί του Αιόλου» μεταξύ κατοίκων – επαγγελματιών και παράλληλα επιβεβαιώθηκαν χρόνια ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη του αλιευτικού καταφυγίου και κατ’ επέκταση με τις υποδομές της ευρύτερης περιοχής.
Ίσως η τωρινή κουβέντα να αποτελεί μία ακόμη ευκαιρία για αναπτυξιακή πορεία, με δεδομένο την ανοδική τάση που παρουσιάζει το νησί και ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, όπου οι απαιτήσεις ολοένα και αυξάνονται. Αυτό ισχύει άλλωστε και στην προκειμένη περίπτωση, όπου επιβάλλονται ουσιαστικές ενέργειες για την βελτίωση του αλιευτικού καταφυγίου -με τα συνοδευτικά έργα που επιβάλλονται- και φυσικά η διασφάλιση των επαγγελματιών αλιέων. Στο σημείο αυτό να επισημάνουμε ότι από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο υπάρχει κανονισμός λειτουργίας λιμένων, με όλες τις προϋποθέσεις που χρειάζονται, ενώ όπως τόνισε και η πρόεδρος της Κοινότητας, Άννα Αντωνοπούλου στο Πίσω Λιβάδι θα έπρεπε εδώ και χρόνια να υπάρχει λιμενοφύλακας και στέγαστρο, σύμφωνα με παλιότερες αποφάσεις.
Αναφορικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Πίσω Λιβαδιού είναι ένα θέμα που απασχολεί εδώ και 22 χρόνια (από το 2002, επί της τότε δημαρχίας Κώστα Αργουζή και προεδρίας της κοινότητας Μάρπησσας του Γιώργου Πούλιου) και έχει τεθεί κατά καιρούς, έχοντας μάλιστα παρθεί η λήψη ομόφωνων θετικών αποφάσεων στις 25/4/2002, στις 19/6/2015 και στις 8/12/2023.
Η τελευταία συνεδρίαση (20/3) προκλήθηκε από την κοινοτική σύμβουλο Όλγα Τζανετάκη-Ισιγώνη, η οποία επικαλούμενη παρατυπία και παρανομία της ομόφωνης απόφασης (αριθμού 46) στις 8/12/2023 ζήτησε επανεξέταση του θέματος και νέα γνωμοδότηση σχετικά με την προσέγγιση επιβατικού πλοίου. Από την πλευρά της η πρόεδρος της Κοινότητας Μάρπησσας, Άννα Αντωνοπούλου, αφού έκανε μία ιστορική αναδρομή σε όλες τι σχετικές ομόφωνες αποφάσεις και εξήγησε λεπτομερώς και με σαφήνεια τις ενέργειες που έχουν γίνει, ακολούθως έδωσε τον λόγο στους εκπροσώπους και το ακροατήριο. Επίσης, είπε ότι έχουν αποσταλεί δύο επιστολές, όπου στη μία υπογράφουν 142 άτομα που είναι «κατά» και στην άλλη υπογράφουν 167 άτομα που είναι «υπέρ» της προσέγγισης του jet στο Πίσω Λιβάδι.

Χωρίς ξεκάθαρη θέση ο δήμος Πάρου

Από την πλευρά τους, μέχρι στιγμής ο δήμος Πάρου και το εποπτευόμενο Λιμενικό Ταμείο δεν έχουν πάρει κάποια ξεκάθαρη θέση επί του θέματος, ενώ στη συνεδρίαση της Τετάρτης (20/3) στην Κοινότητα Μάρπησσας σχολιάστηκε η απουσία τόσο του δημάρχου Πάρου, όσο και του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Πάρου-Αντιπάρου.
Βέβαια, στις 13 Μαρτίου 2024 ο δήμαρχος Πάρου, Κώστας Μπιζάς, έστειλε επιστολή στη Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας & Λιμένων, ζητώντας πληροφόρηση για το θέμα, αναφέροντας τα εξής:
«Προσφάτως υπάρχει διάχυτη στην κοινωνία του νησιού μας μία ανεπίσημη πληροφόρηση ότι έχει υποβληθεί αίτημα στις υπηρεσίες του Υπουργείου σας, ειδικότερα στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών, για έγκριση δρομολόγησης επιβατηγού πλοίου της ακτοπλοΐας, πιθανότατα τον Μάιο 2024, στο Αλιευτικό Καταφύγιο Πίσω Λιβαδιού, Κοινότητας Μάρπησσας του Δήμου μας.
Η πληροφορία αυτή, έχει δημιουργήσει έντονη ανησυχία σε πολίτες και κατοίκους, κυρίως της νοτιοανατολικής Πάρου στην περιοχή της οποίας χωροθετείται η υπόψη λιμενική εγκατάσταση. Στην κατεύθυνση αυτή, έχει διακινηθεί προς υπογραφή από ομάδα πολιτών και κατοίκων έγγραφη διαμαρτυρία-καταγγελία για το θέμα με αποδέκτες -μεταξύ άλλων0 την πολιτική ηγεσία και την αρμόδια υπηρεσιακή δομή του Υπουργείου σας.
Ο Δήμος Πάρου και το εποπτευόμενο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου-Αντιπάρου, το οποίο έχει την ευθύνη διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Αλιευτικού Καταφυγίου στο Πίσω Λιβάδι, δίνουν προτεραιότητα σε ζητήματα κανόνων ασφαλούς διακίνησης των κατοίκων και επισκεπτών με ταυτόχρονη διατήρηση της φυσιογνωμίας και των παραδοσιακών δραστηριοτήτων στα κατά τόπους φυσικά, οικιστικά και πολιτιστικά αξιοθέατα του νησιού μας.
Στο πλαίσιο αυτό παρακαλούμε για την επίσημη και έγκαιρη πληροφόρησή μας επί του θέματος, έτσι ώστε να προγραμματίσουμε τις ενέργειές μας στο πλαίσιο του θεσμικού ρόλου μας και των νόμιμων αρμοδιοτήτων μας».
Εδώ να αναφερθεί, ότι ως εκπρόσωπος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου στη συνεδρίαση της Κοινότητας Μάρπησσας, συμμετείχε το μέλος Γιάννης Μαυροκέφαλος, ο οποίος δεν πήρε θέση, ωστόσο τόνισε απλώς -μεταξύ άλλων- ότι πρέπει να διαφυλαχθούν οι ψαράδες και ότι η τοπική κοινωνία πρέπει να αποφασίσει τι θέλει.

Η άποψη του Συλλόγου Αλιέων

Από τον Σύλλογο Αλιέων Πάρου «Ο Άγιος Νικόλαος» παρών ήταν ο πρόεδρος, Δημήτρης Σκιαδάς και ο γραμματέας, Βασίλης Τριβυζάς, οι οποίοι δεν διαφώνησαν για την προσέγγιση του jet, αρκεί όπως τόνισαν να γίνει με σωστές προϋποθέσεις και να μην επηρεαστούν οι ψαράδες.
Ο κ. Σκιαδάς, μιλώντας ανέφερε μεταξύ άλλων: «Πρώτα απ’ όλα εμείς δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να επηρεαστούν οι ψαράδες. Εξάλλου, όπως γνωρίζεται σ’ ένα αλιευτικό καταφύγιο πρωταρχικό ρόλο έχουν τα αλιευτικά σκάφη και μετά τα επιβατικά. Ημερόπλοια δεν έχουν καμιά θέση, χωρίς ωστόσο να παίρνω προσωπική θέση. Για να είμαστε ειλικρινείς, ότι απόφαση και να παρθεί -είτε πούμε όχι, είτε πούμε ναι- εφόσον η εταιρεία πάρει τη γραμμή το πλοίο θα το βάλει. Επίσης, σέβομαι τις απόψεις ότι πρέπει πρώτα να δημιουργηθούν οι υποδομές ώστε να μην υπάρχουν περιβαλλοντικές επιπτώσεις και να μην πειραχτεί κανένας. Τώρα, πάντα σ’ ένα έργο και ειδικά σ’ ένα λιμάνι -όπως συμβαίνει και στην Παροικιά- κάποιοι είναι δυσαρεστημένοι και κάποιοι ευχαριστημένοι. Ότι και να πούμε, εδώ εμείς μόνο να γνωμοδοτήσουμε μπορούμε, τις αποφάσεις θα τις πάρουν άλλοι».

Η άποψη όσων είναι «κατά»

Από την πλευρά των διαφωνούντων μίλησε ως εκπρόσωπος ο Παναγιώτης Σιούνας, ο οποίος κατέθεσε τις απόψεις του για την δυσμενή εξέλιξη του Πίσω Λιβαδιού από την μετατροπή του αλιευτικού τουριστικού καταφυγίου σε λιμένα ακτοπλοΐας και δη ως δεύτερου επιβατικού λιμένα του νησιού. Παράλληλα έδωσε τους λόγους για τους οποίους είναι κατά, σημειώνοντας πως προκύπτουν οι παρακάτω κίνδυνοι:
«α. Να εκτεθούν σε υψηλό κίνδυνο οι επιβάτες των πλοίων που θα επιβιβάζονται και αποβιβάζονται, καθώς και οι λουόμενοι στις παραλίες του Λογαρά και του Πίσω Λιβαδιού και οι θαμώνες των καταστημάτων εστίασης επί του πεζοδρόμου και της αμμώδους παραλίας.
β. Να επιβαρυνθούν δραματικά οι περιβαλλοντικές συνθήκες στην ευρύτερη περιοχή του Πίσω Λιβαδιού και Λογαρά και να απομακρυνθεί κάθε δυνατότητα αειφόρου ανάπτυξης των.
γ. Να μετατραπεί το γραφικό Πίσω Λιβάδι, από ήρεμος παραθεριστικός προορισμός, σε λιμάνι έντασης με ταχεία κυκλοφορία επιβατών και οχημάτων.
δ. Να εξαφανιστεί η γραφικότητα και να καταστραφεί το ήρεμο περιβάλλον του όρμου Πίσω Λιβαδιού και των οικισμών Πίσω Λιβάδι και Λογαρά.
ε. Να μετατραπούν οι επιχειρήσεις επισιτισμού που λειτουργούν, από παραδοσιακές ταβέρνες  (τοπική κουζίνα) σε fast food.
στ. Να αλλαχθεί η κατεύθυνση των χώρων διαμονής και φιλοξενίας από παραθεριστικός προορισμός σε ημερήσιος».

Η άποψη όσων είναι «υπέρ»

Ως εκπρόσωπος στη συνεδρίαση όσων υπέγραψαν υπέρ, μίλησε ο Μανώλης Ραγκούσης, ο οποίος επισήμανε ότι αν τελικά η απόφαση είναι θετική και έρθει το jet Πίσω Λιβάδι, τότε θα μπορέσει ν’ αναδειχθεί περισσότερο το ανατολικό κομμάτι του νησιού, ενώ μεταξύ άλλων είπε και τα εξής: «Στο Πίσω Λιβάδι και στη γύρω περιοχή υπάρχουν επιχειρήσεις και ενοικιαζόμενα δωμάτια που φυτοζωούν, δεν κάνουν όλα καλό τζίρο. Και αυτά θέλουν περισσότερο μεγαλύτερη τουριστική περίοδο και περισσότερο κόσμο. Παρόμοια καραβάκια με το jet έρχονται κι άλλα τους καλοκαιρινούς μήνες, που φέρνουν κόσμο, αυτά δεν ενοχλούν; Από αυτά δεν υπάρχουν κίνδυνοι; Αν θέλουμε τουρισμό και ανάπτυξη της περιοχής, πρέπει να κοιτάμε μπροστά. Ή θα έχουμε ανοδική πορεία ή θα γυρίσουμε 40 χρόνια πίσω και θα κλείσουμε τα μαγαζιά. Αυτό θέλουμε; Η Πάρος έχει αλλάξει μορφή, και τώρα είναι ευκαιρία να δούμε τις υποδομές μας και να πιέσουμε να γίνουν έργα. Στο Πίσω Λιβάδι έχουμε ακόμα προβλήματα με τα σκουπίδια και με τον φωτισμό, αλλά εκεί δεν μίλησε κανείς, δεν αντέδρασε κανείς να μαζέψει υπογραφές, γιατί οι περισσότεροι είναι βολεμένοι».

Η άποψη του εκπροσώπου της «SeaJets»

Από την πλευρά της ακτοπλοϊκής εταιρείας «SeaJets» στη συνεδρίαση συμμετείχε ο εκπρόσωπός της, Γιάννης Γιαννακόπουλος, ο οποίος κατά τη διάρκεια του συμβουλίου απάντησε σε όσα ερωτήματα του τέθηκαν και μετά το πέρας, δήλωσε σχετικά στη «ΦτΠ»:
«Παρακολούθησα με ενδιαφέρον τη συνεδρίαση του Κοινοτικού Συμβουλίου Μάρπησσας σχετικά με τη γνωμοδότηση για την καθημερινή σύνδεση του λιμένα Πίσω Λιβαδιού με τα νησιά των Κυκλάδων και αξίζει να σημειωθεί ότι το Κοινοτικό Συμβούλιο Μάρπησσας έχει αποφανθεί ήδη θετικά κατ’ επανάληψη το 2002, το 2015 και το 2023, για το ίδιο θέμα. Η παρουσία μας εκεί ήταν προκειμένου να παράσχουμε κάποιες διευκρινήσεις σχετικά με την εν λόγω σύνδεση (π.χ. χαρακτηριστικά πλοίου, δρομολόγια) και εξηγήσεις στους μόνιμους κατοίκους που είχαν κάποιες απορίες όπως είχαμε ενημερωθεί. Εν τούτοις με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι τελικά οι όποιες ενστάσεις – απορίες υποκινούνταν κυρίως από μη κατοίκους της Πάρου και πιο συγκεκριμένα από εκπρόσωπους των τουριστικών σκαφών, που εκτελούν ημερήσιες εκδρομές και από ανθρώπους που κάνουν αυθαίρετα χρήση του αιγιαλού με τραπεζοκαθίσματα και ομπρέλες.
Επίσης το εξής παράδοξο είναι ότι ενώ είχαν κληθεί, δεν παρευρέθηκαν οι εμπλεκόμενοι φορείς (Δήμαρχος, Λιμενικό Ταμείο, Κεντρικός Λιμενάρχης) που είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των προϋποθέσεων, που ετέθησαν από το προηγούμενο Κοινοτικό Συμβούλιο της 8ης Δεκεμβρίου (το οποίο γνωμοδότησε θετικά, ενώ στις 20/3 αρνητικά!!!) και για τις οποίες η εταιρεία μας είχε τονίσει ότι είμαστε στη διάθεση του καθενός, να συμβάλλουμε με οποιοδήποτε τρόπο χρειαστεί.
Εντύπωση προκαλεί δε, πως το Κοινοτικό Συμβούλιο Μάρπησσας δεν έλαβε καθόλου υπόψη τα οφέλη της τοπικής κοινωνίας από την τουριστική ανάπτυξη που θα προσφέρει αυτή η σύνδεση, αφού το ταχύπλοο θα συνδέει την Πάρο με τη Σαντορίνη σε μόλις 1 ώρα και 20 λεπτά. Και σε ώρες που δεν υπάρχει σύνδεση. Συγκεκριμένα η άφιξη του ταχύπλοου στη Σαντορίνη πριν από τις 9.00 (4 ώρες νωρίτερα από το επόμενο πλοίο) προσφέρει τη δυνατότητα παραμονής μίας επιπλέον ημέρας στη Πάρο, καθώς οι τουρίστες πλέον έχουν τον απαραίτητο χρόνο να φύγουν την ίδια μέρα (και όχι την προηγούμενη) από την Πάρο προς τη Σαντορίνη για να είναι έγκαιρα στο διεθνές αεροδρόμιο της Σαντορίνης για την πτήση τους. Το συγκεκριμένο δρομολόγιο προσφέρει και το αντίστοιχο πλεονέκτημα με τις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις καθώς η αναχώρηση του ταχύπλοου από τη Σαντορίνη προς τη Πάρο είναι στις 19.30 (4 ώρες αργότερα από το προηγούμενο πλοίο) προσφέροντας και πάλι τη δυνατότητα στους τουρίστες μίας επιπλέον ημέρας στη Πάρο, χωρίς το συγκεκριμένο δρομολόγιο θα έπρεπε να διανυκτερεύσουν στη Σαντορίνη. Χωρίς το συγκεκριμένο δρομολόγιο και σε συνδυασμό με την μειωμένη διαθεσιμότητα ξενοδοχείων στην Σαντορίνη αρκετοί από τους τουρίστες που αναφερόμαστε παραπάνω θα επιλέξουν άλλους προορισμούς, όπως Ίος, Νάξος, κτλ.
Η εταιρεία μας θέλει να ενημερώσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, επιφυλασσόμενοι για οποιοδήποτε νόμιμο δικαίωμά μας, ότι θα προβεί σε όλες τις απαιτούμενες νόμιμες ενέργειες, ώστε να ξεκαθαρίσει αυτό το θολό τοπίο και να αποκαλύψει τα συμφέροντα που αντιδρούν στην ακτοπλοϊκή σύνδεση του λιμένα Πίσω Λιβαδιού με τα νησιά των Κυκλάδων. Κάτι που ζημιώνει σοβαρά την οικονομία του νησιού της Πάρου.
Καλούμε εντός της επόμενης εβδομάδας την επανεξέταση της εν λόγω γνωμοδότησης που έλαβε το Κοινοτικό Συμβούλιο της Μάρπησσας».

Αρνητική γνωμοδότηση κατά πλειοψηφία

Εν κατακλείδι, μετά από 3,5 περίπου ώρες συνεδρίασης οι κοινοτικοί σύμβουλοι τοποθετήθηκαν, με την πρόεδρο, Άννα Αντωνοπούλου να εμμένει στη θετική γνωμοδότηση -όπως είχε πράξει και στις 8/12/2023- σε αντίθεση με τις άλλες δύο συμβούλους, Όλγα Τζανετάκη-Ισιγώνη και Ελίνα Δενδρινού που ψήφισαν αρνητικά. Τέλος, να σημειωθεί ότι στη συνεδρίαση παρών από τη δημοτική αρχή ήταν μόνο ο αντιδήμαρχος Άγγελος Άγουρος, ενώ από τις παρατάξεις της μειοψηφίας οι δημοτικοί σύμβουλοι Μάρκος Κωβαίος, Πάνος Κεμπάμπης, Θανάσης Μαρινόπουλος, Νίκος Τσιγώνιας και Στρατής Παυλάκης.

FLEXCAR

bluestarferries