Το διαδίκτυο είναι ένας νέος κόσμος, παράλληλος με τον πραγματικό, γεμάτος με πληροφορίες, με τεράστιες δυνατότητες επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων και με έναν νέο τρόπο κοινωνικοποίησης. Αυτόν τον περίεργο κόσμο ο καθένας από εμάς το εξερευνά μόνος του, με τα μάτια του μέσα από μία οθόνη, έχοντας τις εμπειρίες του από τον πραγματικό κόσμο, την ωριμότητα και την ικανότητα που του δίνει η ηλικία του, το μυαλό του και η εκπαίδευση του. Ο κόσμος αυτός όμως έχει άλλες δυσκολίες και ταχύτητες από τον πραγματικό, οι ταχύτητες γοητεύουν και οι δυσκολίες φαίνονται μακρινές… Από το ξεκίνημα του, πριν μερικά χρόνια, οι λογιών-λογιών κακόβουλοι βρήκαν πεδίο για λαμπρή δράση εξαπάτησης, αποπλάνησης, εκφοβισμού, και ό,τι άλλης διαστροφής μπορεί να κρύβει ένα άρρωστο μυαλό του πραγματικού κόσμου μας. Ακόμη πιο δύσκολα  είναι τα πράγματα για τα παιδιά που μπαίνουν μόνα τους σ’ αυτόν τον κόσμο, απαίδευτα, με την ανωριμότητα και τον παρορμητισμό της ηλικίας και γίνονται εύκολη λεία στα δόντια των κακόβουλων που λέγαμε.

Σήμερα έχουν δημιουργηθεί νόμοι και κανόνες ώστε να προστατεύονται οι χρήστες του διαδικτύου και να συμβιώνουν αρμονικά μεταξύ τους ΑΛΛΑ είναι πλέον ΚΑΙ κοινωνική αναγκαιότητα να αναπτυχθεί ο ψηφιακός γραμματισμός και να αποκτήσουμε αγωγή στην ψηφιακή ζωή μας και όπως κάθε άλλη αγωγή και αυτή ξεκινά από την οικογένεια. Από την οικογένεια θα μπουν οι πρώτες φραγές και τα πρώτα φίλτρα ώστε να δομηθεί η ψηφιακή αγωγή των παιδιών, να μάθουν να συνυπάρχουν και να προστατεύονται στον νέο ψηφιακό κόσμο και να γίνουν ψηφιακοί πολίτες.

Επιγραμματικά κάποιες οδηγίες για γονείς:

  • Λέμε λοιπόν ΝΑΙ στο διαδίκτυο γιατί έχει περισσότερα οφέλη από βλάβες, είναι μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της καθημερινότητας μας, όμως με όρια και κανόνες ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.
  • Οι σημαντικότεροι κίνδυνοι είναι του εθισμού, κίνδυνοι από την αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, κίνδυνος από επαφή με αγνώστους και έκθεση του παιδιού σε ακατάλληλο περιεχόμενο, σε ρητορική μίσους ή ψηφιακό εκφοβισμό.
  • Ενθαρρύνουμε δράσεις και χόμπυ που δεν χρειάζονται υπολογιστή, πχ αθλητισμό, τέχνες κτλ.
  • Δεν χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο για επιβράβευση ή τιμωρία.
  • Δίνουμε στα παιδιά μας το καλό παράδειγμα με τον δικό μας τρόπο ζωής.
  • Χρησιμοποιούμαι φίλτρα και εργαλεία γονικού ελέγχου.
  • Μπαίνουμε στον ψηφιακό κόσμο του παιδιού, δηλαδή μαθαίνουμε τι είναι αυτό που του αρέσει να κάνει στο διαδίκτυο, γιατί του αρέσει, τι κερδίζει και τι χάνει από αυτό και σχηματίζουμε άποψη όπως άλλωστε θα κάναμε και για οτιδήποτε άλλο στον πραγματικό κόσμο τραβούσε το ενδιαφέρον του παιδιού.
  • Μαθαίνουμε στο παιδί την ιδιωτικότητα, θα πρέπει να σκέφτεται πολύ πριν κοινοποιήσει οτιδήποτε στο διαδίκτυο γιατί το ψηφιακό αποτύπωμα θα το ακολουθεί σε όλη του την ζωή.
  • Το σημαντικότερο όλων είναι να έχουμε ανοικτούς διαύλους επικοινωνίας με τα παιδιά ώστε να έρθουν απευθείας σ’ εμάς για ό,τι συμβεί και παρακολουθούμε συμπεριφορές όπως αν το παιδί αρχίσει παράδοξα να μας κρύβει το κινητό του ή αν δεν θέλει να πάει σχολείο ή αν έχει διαταραχές ύπνου, φαγητού, ή οτιδήποτε μαρτυρά άγχος.
  • Στην Ιστοσελίδα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΙΤΕ, https://saferinternet4kids.gr/ θα βρείτε πλούσιο ενημερωτικό υλικό και την τηλεφωνική γραμμή βοήθειας 210-6007686 για τα δύσκολα.

Θα μου πείτε είναι αρμονική η πραγματική ζωή και βαλθήκαμε να στρώσουμε την ψηφιακή; όχι φυσικά! αλλά τώρα έχουμε ΔΥΟ παράλληλους κόσμους που πρέπει να ζήσουμε, που και στους δύο ισχύουν οι ίδιοι κανόνες ζούγκλας και τάξης. Οφείλουμε πρώτοι οι γονείς να προστατέψουμε τα παιδιά και τους εαυτούς μας  έτσι ώστε ένα σπουδαίο επίτευγμα της επιστήμης να είναι εργαλείο στα χέρια μας και όχι απειλή.

Ειρήνη Γιαννάτου – Παιδίατρος