Δευτέρα, 30 Ιουνίου, 2025

Πάρος – ανοικοδόμηση: Επιχειρήσεις, ΜΚΟ και κρυφές ατζέντες

Η Πάρος, βρίσκεται στο επίκεντρο ενός σφοδρού διαλόγου σχετικά με την ανοικοδόμηση, την ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων και Μηχανικών Πάρου – Αντιπάρου, Τάσος Κονοπισόπουλος, μίλησε στο «Paros Voice» και στην εκπομπή «Πρωινή Φωνή», για τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν την τοπική κοινωνία.

Η αμφιλεγόμενη πρόταση συνεργασίας με ΜΚΟ

Ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα θέματα που συζητήθηκαν ήταν η πρόταση του δημάρχου Πάρου για συνεργασία με μια Μη Κυβερνητική Οργάνωση (ΜΚΟ) ως σύμβουλο ανάπτυξης.

Η πρόταση αυτή, που τέθηκε στο δημοτικό συμβούλιο, τελικά δεν εγκρίθηκε λόγω έλλειψης πλειοψηφίας. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Κονοπισόπουλος, το θέμα δεν είναι τόσο απλό όσο φαίνεται.

«Η συγκεκριμένη ΜΚΟ δεν είναι τόσο αθώα όσο παρουσιάζεται», δήλωσε. «Υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με τη χρηματοδότησή της και τις πραγματικές της προθέσεις. Επιπλέον, η δραστηριότητα της τα τελευταία χρόνια σε συνεργασία με ορισμένους ιδιώτες, οι οποίοι ανήκουν σε μια ομάδα που έχει καταγγείλει επανειλημμένα τον δήμο και τις υπηρεσίες του, δημιουργεί υποψίες για κρυφή ατζέντα.

Συγκεκριμένα, αυτή η ΜΚO έχει καταφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας με αγωγές εναντίον του δήμου, όχι μόνο για οικοδομικές άδειες, αλλά και για ζητήματα όπως η δημιουργία ζωνών αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και η προστασία εξωραϊστικών στοιχείων.

Αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να αλλάξουν ριζικά το καθεστώς έκδοσης αδειών, απαιτώντας μέχρι και υπουργική απόφαση για την οικοδόμηση ενός απλού σπιτιού», εξήγησε ο Κονοπισόπουλος.

Η «Υπερδόμηση» και η υποκρισία ορισμένων

Ένα άλλο καίριο θέμα που αναδείχθηκε ήταν η συζήτηση περί της λεγόμενης «υπερδόμησης» στην Πάρο.

Ο κ. Κονοπισόπουλος επισήμανε ότι «η πραγματική υπερδόμηση συνέβη τη δεκαετία του 2000, όταν χτίστηκαν ανεξέλεγκτα κτίρια, πολλά από τα οποία νομιμοποιήθηκαν εκ των υστέρων.

Σήμερα, όμως, οι ίδιοι άνθρωποι που υπερδόμησαν τότε, σηκώνουν τη σημαία της προστασίας του περιβάλλοντος και καταγγέλλουν κάθε νέα οικοδομική άδεια», τόνισε. «Αυτή η υποκρισία είναι απαράδεκτη. Η Πάρος έχει ήδη αυστηρά πολεοδομικά σχέδια, με περιορισμούς δόμησης και προστατευτικές ζώνες που καλύπτουν πάνω από το 60% του νησιού».

Επιπλέον, ο πρόεδρος του Συλλόγου Μηχανικών ανέφερε ότι «η τρέχουσα νομοθεσία είναι πολύ πιο αυστηρή και οι παρανομία στα νεόδμητα είναι σχεδόν ανύπαρκτη». Ωστόσο, επικρίνει την «τοξική ρητορική» ορισμένων ομάδων που επιδιώκουν να εμποδίσουν κάθε αναπτυξιακή δραστηριότητα, χωρίς να προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις.

Ο κίνδυνος της κεντροποίησης και η απαξίωση ιδιωτικής περιουσίας

Ένα ιδιαίτερα ανησυχητικό ζήτημα που αναδείχθηκε είναι η τάση κεντροποίησης (δηλ. διαδικασίες, ενέργειες ή υπηρεσίες, που γίνονται σε κεντρικό επίπεδο) των αρχών έγκρισης οικοδομικών αδειών.

«Αν καταργηθούν τα τοπικά συμβούλια αρχιτεκτονικής, οι αποφάσεις θα λαμβάνονται από την Αθήνα, από άτομα που δεν γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες των Κυκλάδων», τόνισε ο Κονοπισόπουλος.

Επιπλέον, επικρίθηκε η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που απαξιώνει ιδιωτικές ιδιοκτησίες που βρίσκονται εντός οικισμών που δεν έχουν καθοριστεί με προεδρικό διάταγμα. «Αυτό είναι θέατρο του παραλόγου», δήλωσε. «Για 40 χρόνια το κράτος αναγνώριζε αυτούς τους οικισμούς, οι πολίτες πλήρωναν φόρους βάσει αντικειμενικών αξιών, και τώρα τους λένε ότι οι ιδιοκτησίες τους δεν έχουν κανένα νόμιμο status.

Αυτή η κατάσταση οδηγεί σε «αναγκαστική πώληση ακινήτων σε χαμηλές τιμές», καθώς οι ιδιοκτήτες φοβούνται την πλήρη απαξίωση των περιουσιών τους. «υτό είναι μια έμμεση καταπάτηση της ιδιωτικής περιουσίας», κατέληξε ο Κονοπισόπουλος.

Ανάγκη για ισορροπημένη ανάπτυξη

Η Πάρος βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. Από τη μια πλευρά, υπάρχει η ανάγκη για προστασία του περιβάλλοντος και της αρχιτεκτονικής της κληρονομιάς. Από την άλλη, η τοπική κοινωνία χρειάζεται αναπτυξιακές δυνατότητες και υποδομές που θα στηρίξουν την οικονομία του νησιού.

«Δεν χρειαζόμαστε ακραίες θέσεις», τόνισε ο κ. Κονοπισόπουλος. «Χρειαζόμαστε συνεργασία, διαφάνεια και πραγματικές λύσεις που θα ισορροπήσουν την ανάπτυξη με την προστασία του περιβάλλοντος».

Τέλος, το ζήτημα παραμένει ανοιχτό, και η συζήτηση θα συνεχιστεί, καθώς οι πολίτες και οι φορείς της Πάρου επιδιώκουν να διασφαλίσουν ένα μέλλον που θα σέβεται τόσο το νησί όσο και τους κατοίκους του.

dauwin

bluestarferries

FLEXCAR

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ

YOUTUBE LIVE

parostoday

dounai-lavein

SEAJETS

YOUTUBE LIVE

SEAJETS

lafarge

omilosparou

parostoday

FLEXCAR

ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΤΟΥ

ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΠΑΡΟΥ

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΖΩΩΝ

ParosVoise