Ο διευθύνων σύμβουλος του μελετητικού γραφείου ανάφερε πριν λίγες μέρες στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, ότι θεωρεί πολύ σημαντικό το γεγονός ότι ο Δήμος Πάρου βρίσκεται ανάμεσα στους πρώτους που υπέβαλαν αίτημα για συμμετοχή στα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια.

Αυτό οφείλεται σε δημοτικό σύμβουλο που «ανακάλυψε» αμέσως την πρόσκληση του υπουργείου, στην πολεοδομία του Δήμου που επικοινώνησε με τον υπεύθυνο του προγράμματος και στην άμεση αντίδραση της πρώην δημοτικής αρχής να φέρει το θέμα προς ψήφιση.

Έτσι σήμερα βρισκόμαστε στην «ευτυχή θέση» να μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η Πάρος μέσα στο 2026 «θα έχει στα χέρια της» εγκεκριμένο και δημοσιευμένο σε Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης νέο πολεοδομικό σχέδιο.

Μετά λοιπόν από την πρόσφατη ακύρωση από το Συμβούλιο της Επικρατείας με απόφαση του το 2022 των πολεοδομικών σχεδίων Παροικιάς και Νάουσας θα μπορούν να εκδοθούν άδειες και πάλι, αλλά και σε επιπλέον περιοχές ακόμη, μετά τις επεκτάσεις των οικισμών που θεωρείται αναγκαίο και επιβεβλημένο. Ανάλογα θα «μετριασθεί» η εκτός σχεδίου δόμηση.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από το «σήμερα» προς το «αύριο».

Το πρώτο στάδιο των αρχικών μελετών έχει ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο και θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο. Έπειτα θα ακολουθήσει το δεύτερο που θα περιλαμβάνει, επεκτάσεις οικισμών, γεωλογικές μελέτες, οριοθέτηση ρεμάτων και πολλά άλλα. Φυσικά και διαβούλευση με φορείς και πολίτες και θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2025.

Ένα σημείο που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής είναι η πρόβλεψη έργων υποδομής γιατί με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει η δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα, ενώ αν δεν ενταχθούν στο τοπικό πολεοδομικό σχέδιο θα είναι πολύ δύσκολη έως αδύνατη η χρηματοδότηση τους.

Γι’ αυτό πρέπει να υπάρξει ένα όραμα και μία στόχευση με συνεργασία όλων των παρατάξεων, συγκεκριμένες ανθρωποκεντρικές πολιτικές και προστασία του περιβάλλοντος.

Χρειάζεται λοιπόν ισορροπία ανάμεσα σε ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΟΙΚΟΝΟΜΙA – ΚΟΙΝΩΝΙΑ.

Παράδειγμα η επέκταση του οικιστικού ιστού σε μη τουριστικά σημεία στο εσωτερικό του νησιού για ανέγερση εργατικών κατοικιών για δημοσίους λειτουργούς και όχι μόνο. Θα τελειώσουν λοιπόν όλα (και τα εναλλακτικά σενάρια και η μελέτες που πρέπει να είναι και η φέρουσα ικανότητα) μέσα στο 2025.

Μία παράμετρος που θα «παίξει ρόλο» είναι η επιτροπή μεταξύ υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πολεοδομίας του Δήμου Πάρου και μελετητικού γραφείου που η συνεργασία αυτή θα φέρει στο τέλος και το ποθητό αποτέλεσμα της έγκρισης από την κυβέρνηση του πολεοδομικού σχεδίου.

Θα έχουμε δηλαδή τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων και την απόφαση έγκρισής από κεντρική κυβέρνηση, περιφέρεια, δήμο και θα ακολουθήσουν μέσα στο 2026 το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ), το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Κατόπιν θα εκδοθεί από την πρόεδρο της Δημοκρατίας το προεδρικό διάταγμα που θα σταλεί για την έκδοση του (ΦΕΚ) και θα αποτελέσει νόμο του κράτους.

Όλα καλά κι όλα ωραία; Ίσως ναι, ίσως όχι. Γιατί όλα εξαρτώνται και όλα «υπακούν» στην βούληση των κυβερνώντων.

Ότι σχέδιο και να κάνεις, όσο και να θες να προστατέψεις το περιβάλλον, είσαι υποχρεωμένος να ακολουθήσεις τις κατευθύνσεις «άνωθεν» για ανάπτυξη και μεγάλα επενδυτικά σχέδια.

Εμείς θα ισορροπήσουμε ανάμεσα σε περιβάλλον, οικονομία και κοινωνία. Το ΚΡΑΤΟΣ θα κάνει το ίδιο;

Οψόμεθα…

Αθανάσιος Μαρινόπουλος

FLEXCAR

bluestarferries