Με το πολυσυζητημένο -υπό διαβούλευση- σχέδιο νόμου του υπουργού Επικρατείας με τίτλο: «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις» και με την προβλεπόμενη επέκταση του δικαιώματος σύναψης γάμου μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών να βρίσκεται στο επίκεντρο των τελευταίων ημερών, η «Φωνή της Πάρου» φιλοξένησε στην έντυπη έκδοση (2/2) για το θέμα την άποψη του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Παροναξίας, κ. Καλλίνικου, τον οποίο ευχαριστούμε και δημόσια για την θετική ανταπόκριση στη συνέντευξη.

Σεβασμιότατε, η εκκλησία είναι αντίθετη στον γάμο ομόφυλων ζευγαριών. Ποιές είναι οι θέσεις και ποιοί οι προβληματισμοί για το συγκεκριμένο θέμα;

«Η Εκκλησία μας ως γνωστόν στο Ιερό μυστήριο του Γάμου μέσα από τις ευχές των ιερέων ευλογεί τον γάμο και την συζυγία ανδρός και γυναικός ώστε μέσα από την ένωσή και αλληλοσυμπλήρωση τους να δημιουργούν οικογένεια και έχοντας την Χάρη του Θεού να πορεύονται στην κοινή τους ζωή αντιμετωπίζοντας όλες τις δυσκολίες. Ο ίδιος ο Χριστός με την παρουσία του και το θαύμα του ευλόγησε τον Γάμο στην Κανά. Η Εκκλησία μας μέσα από την Θεολογία της και την διδασκαλία των Πατέρων μας αιώνες τώρα προσδιορίζουν τη μορφή του Γάμου και φυσικά δεν πρόκειται να αποδεχθεί Εκκλησιαστικά καμία αλλαγή στον Χριστιανικό Γάμο, πολύ δε περισσότερο δεν αποδέχεται τον “ομοφυλοφιλικό γάμο”. Η Πολιτεία νομοθετώντας το σύμφωνο συμβίωσης έχει διασφαλίσει την κοινή ζωή ζεύγους και τα κληρονομικά και άλλα δικαιώματα και άρα ο «ομοφυλοφιλικός γάμος» δεν έχει νόημα παρά μόνον επειδή θα αναγνωρισθεί σε αυτόν δικαίωμα τεκνοθεσίας. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την αλλοίωση του χαρακτήρα της Χριστιανικής παραδοσιακής οικογένειας που την αποτελούν ο πατέρας η μητέρα και τα παιδιά με ότι συνεπάγεται αυτό για τις συνέπειες που θα υποστεί το κοινωνικό οικοδόμημα που διατηρείται αιώνες τώρα».

Νιώθετε ότι απειλείται ο θεσμός της οικογένειας, που αργότερα μπορεί να έχει κι άλλο αντίκτυπο σε κοινωνικό επίπεδο;

«Όπως προείπαμε ο θεσμός της οικογένειας είναι αρχαιότατος και πατροπαράδοτος. Στηρίζεται σε διαχρονικές αξίες και πρότυπα και αποτελεί στυλοβάτη της Ελληνικής Παράδοσης και Κοινωνίας. Η ουδέτερη γονεϊκότητα που προωθεί το νέο νομοσχέδιο και η εξαφάνιση των ρόλων των δύο φύλων θα επιφέρει ανισορροπίες στον ψυχικό κόσμο των παιδιών και γενικότερα στο ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον. Επίσης το νομοσχέδιο υπονομεύει και την προσπάθεια που καταβάλλεται στην αντιμετώπιση του Δημογραφικού προβλήματος της Χώρας μας. Είναι ξεκάθαρο πως με το νομοσχέδιο βάλλεται ο θεσμός της οικογένειας και αυτό επαγωγικά θα επηρεάσει προσεχώς τις διαπροσωπικές συμπεριφορές και κοινωνικές σχέσεις των ανθρώπων».

Πώς σκοπεύει η Εκκλησία και ειδικότερα η Ιερά Μητρόπολη Παροναξίας να επικοινωνήσει το θέμα με τον κόσμο;

«Η Εκκλησία εκτός από το θεολογικό έχει και το ποιμαντικό έργο. Οφείλει δηλαδή όχι μόνο να ομολογεί την ορθόδοξη πίστη και την διδασκαλία του Χριστού, αλλά να καθοδηγεί, να ποιμαίνει τους ανθρώπους και η ίδια να αποτελεί κιβωτό σωτηρίας, ασπίδα και προστάτη της ψυχής του κάθε Χριστιανού. Έτσι ενώ η Εκκλησία ούτε συμπολιτεύεται ούτε αντιπολιτεύεται δεν μπορεί να σιωπήσει σε ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως ο “ομοφυλοφιλικός γάμος”. Στα πλαίσια αυτά η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος αφού συζήτησε διεξοδικά το θέμα σε έκτακτη Σύνοδο της πήρε αποφάσεις. Με εγκύκλιο της προς το Χριστεπώνυμο Πλήρωμα που θα αναγνωσθεί την Κυριακή 4-2-2024 και φυλλάδιο “Προς τον λαό” που θα διανεμηθεί ενημερώνει τους πιστούς, διατυπώνοντας τις θέσεις και τις αλήθειες της ορθόδοξης πίστης μας γύρω από το σοβαρό αυτό θέμα έχοντας πάντα ως γνώμονα την διαχρονική διδασκαλία, την Ιερά Παράδοση, τους Ιερούς κανόνες, τις αποφάσεις Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων που όλα αυτά μαζί αποτελούν αδιαμφισβήτητο και σταθερό θεμέλιο που διασφαλίζει την ορθόδοξη, σταθερή και αταλάντευτη πορεία, παρουσία και συνέχεια της Εκκλησίας στο χρόνο. Επίσης δια επιστολής προς τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου, τους ενημερώνει και τους καλεί να στηρίξουν τις θέσεις της Εκκλησίας που αποτελούν και θέσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας. Φυσικά και η Μητρόπολή μας εφαρμόζοντας τις αποφάσεις της Ιεραρχίας έχει προβεί στις δέουσες ενέργειες ενημέρωσης του ποιμνίου της και θα συνεχίσει να το κάνει με σχετικά κηρύγματα και ομιλίες. Επίσης έχει έρθει ήδη σε επαφή με τους τοπικούς μας Βουλευτές ενημερώνοντας και ζητώντας να στηρίξουν τις Εκκλησιαστικές θέσεις κατά την διαδικασία της συζήτησης και της ψήφισης του εν λόγω νομοσχεδίου».

Υπάρχει πιθανότητα να κλιμακωθούν οι αντιδράσεις μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και να δούμε ακόμα και λαοσυνάξεις;

«Η Αγία μας Εκκλησία πορεύεται αιώνες τώρα με υπευθυνότητα, νηφαλιότητα, διαύγεια πνεύματος, ενότητα, χωρίς οξύτητες και υπερβολικές αντιδράσεις, ενώ κάθε βήμα της είναι αποτέλεσμα διαλόγου και αποφάσεων του συνόλου των Μελών της Ιεραρχίας. Για το εν λόγω θέμα της ψήφισης του νομοσχεδίου για τον “ομοφυλοφιλικό γάμο” μέχρι τώρα κρίθηκε και αποφασίσθηκε ότι θα πρέπει να γίνουν τα βήματα που αναφέραμε πιο πάνω και δεν προβλέπονται επί του παρόντος άλλες αντιδράσεις ή λαοσυνάξεις».

Ανεξάρτητα από τις επιλογές του κάθε ανθρώπου, η εκκλησία τους δέχεται όλους με αγάπη. Ποιό είναι το δικό σας μήνυμα;

«Η Εκκλησία αγαπά όλα τα παιδιά της και όλους τους ανθρώπους χωρίς να κάνει καμία διάκριση, γιατί όλοι είμαστε δημιουργήματα του Θεού. Έτσι δείχνει την φιλανθρωπία της και ανοίγει την αγκαλιά της προς όλους αδιακρίτως. Και ενώ αποστρέφεται την αμαρτία επιδεικνύει αγάπη στον αμαρτάνοντα και επιδιώκει την μετάνοια, την πνευματική θεραπεία και επιστροφή του. Μπορεί η Πολιτεία ασκώντας τα Δημοκρατικά δικαιώματά της να νομοθετεί και να θεσμοθετεί κρινόμενη σε βάθος χρόνου για τις επιλογές της από τους πολίτες, η Εκκλησία όμως θα συνεχίσει να έχει την κριτική της άποψη στα τεκταινόμενα, χωρίς να αλλοιώνει τις διδασκαλίες της και τα δόγματα της όπως πράττει άλλωστε αιώνες τώρα. Έχει τις ίδιες πάντα σταθερές θέσεις όπως περιγράφονται στην Αγία Γραφή, την Ιερά Παράδοση, στους Ιερούς Κανόνες και γενικά στην Ορθόδοξη πίστη μας. Έτσι λοιπόν η Εκκλησία, συνεχίζει και θα συνεχίσει να υποστηρίζει και να εφαρμόζει τις πάγιες θέσεις της, μεταξύ των άλλων και για τους θεσμούς της οικογένειας και του γάμου έτσι όπως τους γνωρίσαμε όλοι μας και έχουν τύχει της αποδοχής και εφαρμογής από τον πιστό λαό».