Παραδόθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το σχέδιο για τη βελτίωση των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων, όπως είχε ανακοινώσει το Επιμελητήριο Κυκλάδων, και αναμένεται η επεξεργασία του προκειμένου να ακολουθήσουν τα επόμενα βήματα.
Υπενθυμίζεταιότι, σύμφωνα με προηγούμενη δέσμευση, μετά τη σχετική προετοιμασία το Επιμελητήριο Κυκλάδων θα οργανώσει διευρυμένη συνάντηση εργασίας στη Σύρο, με τη συμμετοχή του συνόλου της πολιτικής ηγεσίας και των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, των βουλευτών, καθώς και των εκπροσώπων Α’ και Β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των τοπικών Φορέων καθώς και των ακτοπλοϊκών εταιρειών και όλων των αρμοδίων ώστε να εξασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση που θα οδηγήσει σε υιοθέτηση του νέου μοντέλου ενδοκυκλαδικής διασυνδεσιμότητας, προκειμένου να προχωρήσει η υλοποίηση από το Υπουργείο.
Για την κατάρτιση του σχεδίου αυτού ζητήσαμε τη γνώμη των δημάρχων όλων των νησιών του Νομού, άλλων επαγγελματικών φορέων, του Δικηγορικού Συλλόγου, της Ένωσης Ποδοσφαιρικών Σωματείων Κυκλάδων, αλλά και δημόσια τη γνώμη κάθε ενδιαφερόμενου για το θέμα αυτό.
Διευκρινίζεται ότι το συγκεκριμένο σχέδιο αφορά τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος (άγονες γραμμές) για τις Κυκλάδες και όχι τις κύριες γραμμές που ελεύθερα επιλέγουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Προφανώς όμως λαμβάνονται υπόψη οι κύριες γραμμές τόσο για τα συμβατικά πλοία που δραστηριοποιούνται όλο το χρόνο όσο και για τα ταχύπλοα που δραστηριοποιούνται λιγότερους μήνες.
Στο σημείο αυτό είναι σημαντικό να σας παραθέσουμε μερικούς από τους βασικότερους παράγοντες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην εκπόνηση του σχεδίου αυτού.
Πιο συγκεκριμένα, για την εκπόνηση του σχεδίου έχουμε λάβει υπόψη τα παρακάτω:
• την ανάγκη αποκατάστασης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών με στόχο τη βελτιστοποίηση του μεταφορικού έργου,
• την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων και όσων έχουν ανάγκη μετακίνησης (π.χ. δικηγόροι, δημόσιοι υπάλληλοι) των Κυκλάδων,
• την εξυπηρέτηση των κατοίκων των νησιών και εν μέρει και των επισκεπτών,
• την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων σε ό,τι αφορά θέματα υγείας,
• την εξυπηρέτηση των Αθλητικών Σωματείων των Κυκλάδων και ιδιαίτερα τη βελτίωση των συνθηκών μετακίνησης των Ακαδημιών και των μικρών αθλητών,
• την ελλιπή σύνδεση των Δυτικών και Ανατολικών Κυκλάδων με τη Σύρο,
• τη δυνατότητα σύνδεσης των μικρών νησιών, μέσω ανταπόκρισης, με τον Πειραιά,
• την καλύτερη εξυπηρέτηση και την ποιοτικότερη σύνδεση των μικρών νησιών, που μονίμως βρίσκονται σε μειονεκτική θέση, μέσω αξιόπλοων πλοίων,
• την έλλειψη κατάλληλων πλοίων, με αποτέλεσμα ο σχεδιασμός να γίνει με δύο πλοία. Είναι προφανές ότι αν υπήρχαν διαθέσιμα τρία πλοία, οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις θα ήταν απείρως καλύτερες.
• την ταχύτητα με 15 μίλια (εννοείται ότι αν υπάρξουν πλοία μεγαλύτερης ταχύτητας, θα μειωθεί ο χρόνος ταξιδιού),
• την προσθήκη ενός τρίτου πλοίου (ταχύπλοου) ώστε να μειωθεί ο χρόνος ταξιδιών για τα μικρά νησιά, κάτι που οφείλει η Πολιτεία στην περιοχή μας, αλλά και να καλυφθούν ελλείψεις του ακτοπλοϊκού δικτύου,
• τη βιωσιμότητα των πλοίων που θα δρομολογηθούν στις γραμμές σύμφωνα με τα νέα δρομολόγια.
Με το προτεινόμενο σχέδιο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων εξασφαλίζονται τα εξής:
- Για πρώτη φορά στην ιστορία των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων η πρωτεύουσα των Κυκλάδων θα έχει σύνδεση κάθε μέρα, όλο το χρόνο, από και προς την Πάρο και τη Νάξο.
Επιπλέον η Δονούσα, η Σχοινούσα και η Ηρακλειά θα συνδέονται καθημερινά, μέσω Νάξου, με τη Σύρο (επιπλέον των τριών [3] απευθείας συνδέσεων την εβδομάδα). - Λύνεται το χρόνιο πρόβλημα της έλλειψης σύνδεσης εκτός σεζόν των διεθνών αεροδρομίων των νησιών, ειδικότερα της Μυκόνου και της Νάξου, με την προσέγγιση στα νησιά αυτά κάθε Τετάρτη και Σάββατο, καθώς και μέσω της Νάξου με Ίο και Σαντορίνη με το πλοίο της κύριας γραμμής.
- Για πρώτη φορά από τη γραμμή της Ραφήνας συνδέεται η Μύκονος, η Τήνος και η Άνδρος με τη Σύρο βελτιώνοντας ουσιαστικά καθόλη τη διάρκεια του χρόνου την επικοινωνία των κατοίκων των νησιών αυτών με τη Σύρο και λύνοντας με τον τρόπο αυτό χρόνια προβλήματα που τους απασχολούν, όπως ανάγκη πρόσβασης στο νοσοκομείο της Σύρου και μείωση διανυκτερεύσεων.
- Δυνατότητα αυθημερόν μετακίνησης όλων των Αθλητικών Σωματείων και των Ακαδημιών στο νομό με σημαντική μείωση του κόστους ταξιδιού αλλά κυρίως και του πολύτιμου χρόνου των μαθητών.
- Για πρώτη φορά υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης της Σικίνου και της Φολεγάνδρου με τον Πειραιά από τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια:
μέσω Νάξου την Τετάρτη και το Σάββατο και
μέσω Σαντορίνης την Κυριακή - Τρίτη γραμμή σύνδεσης με ταχύπλοο 7μηνης διάρκειας, με την οποία επιτυγχάνεται:
− σύνδεση της Κύθνου, της Ανάφης, της Σικίνου και της Φολεγάνδρου με τον Πειραιά,
− σύνδεση Κύθνου-Σύρου-Ανατολικών Κυκλάδων
− σύνδεση Δυτικών Κυκλάδων με Σύρο
− μείωση του χρόνου ταξιδίων
− χαμηλότερο κόστος εισιτηρίου λόγω επιδοτήσεων
− σύνδεση Σερίφου-Σίφνου-Κιμώλου-Μήλου μέσω Σύρου με Ανατολικές Κυκλάδες το καλοκαίρι.
- Εφόσον επιτευχθεί τρίτη γραμμή σύνδεσης με ταχύπλοο, τότε λύνεται και το ακτοπλοϊκόπρόβλημα σύνδεσης της Κύθνου με τον Πειραιά και τις υπόλοιπες Κυκλάδες.
- Εάν τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια παραμείνουν με δύο συμβατικά πλοία, με το νέο σχεδιασμό μειώνεται σε ορισμένες μέρες η διάρκεια του ταξιδιού, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένα νησιά (όπως η Θήρα και η Μήλος), παρότι συνδέονται όλα τα νησιά συχνότερα όλο το χρόνο.
Το Επιμελητήριο Κυκλάδων ασχολείται συστηματικά εδώ και πολλά χρόνια με το θέμα της διασύνδεσης των άγονων γραμμών με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας τόσο των επιχειρήσεων, όσο και όλων των επαγγελματιών, των πολιτών και των επισκεπτών των Κυκλάδων και ευελπιστούμε ότι το σχέδιο αυτό θα τύχει της έγκρισης και της αποδοχής που χρειάζεται προκειμένου να δρομολογηθούν άμεσα οι αλλαγές της ενδοκυκλαδικής σύνδεσης.