Η χρονιά ξεκίνησε με τις συνέπειες των «περικοπών» και της «λιτότητας» στην εκπαίδευση που αποτυπώνονται με τις κατά φάσεις τοποθετήσεις των αναπληρωτών και οι οποίες διαψεύδουν τις δηλώσεις από το υπουργείο Παιδείας περί ομαλής έναρξης της χρονιάς. Έτσι, μετά το πέρας 2,5 μηνών από την έναρξη των σχολείων, πανελλαδικά υπάρχουν εκατοντάδες κενά σε όλες τις δομές της εκπαίδευσης. Ειδικότερα, σε ότι μας αφορά, τα σχολεία των Κυκλάδων παρουσιάζουν περισσότερα από 100 κενά σε γενική και ειδική αγωγή, καθώς και σε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ενώ από την Πάρο και την Αντίπαρο λείπουν 22-23 καθηγητές.

Οι εκπαιδευτικές ανάγκες δεν υπολογίζονται με βάση τις ανάγκες και τις συνθήκες της αγοράς ούτε με το διαθέσιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, αλλά με βάση τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης, του δημόσιου σχολείου και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών. Την ίδια στιγμή, αν και το υπουργείο Παιδείας διακηρύσσει ότι έχουν καλυφθεί σχεδόν όλα τα κενά στα σχολεία, τα μηνύματα που έρχονται από τα εκπαιδευτικά σωματεία είναι ότι τα κενά παραμένουν πολλά. Ήδη βλέπουμε τις δραματικές επιπτώσεις της υποστελέχωσης στον χώρο της Δημόσιας Υγείας και η κατάσταση στην Παιδεία δεν απέχει πολύ. Χωρίς γενναίες μόνιμες προσλήψεις και έγκαιρες τοποθετήσεις αναπληρωτών με το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς, το έντονο πρόβλημα υποστελέχωσης στην Παιδεία θα γιγαντωθεί κι άλλο. Επίσης, θα πρέπει, να προσλαμβάνονται και επιλαχόντες αναπληρωτές ανά ειδικότητα, ώστε να αντιμετωπίζονται άμεσα οι παραιτήσεις και τα έκτακτα κενά που προκύπτουν μέσα στη χρονιά.

Δυστυχώς, δίνεται η εντύπωση ότι το υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζει τους αναπληρωτές ως υποκατηγορία τοποθετήσεων, αφού μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οι τοποθετήσεις γίνονται σε επιλεγμένα κενά για κάθε ειδικότητα και χωρίς να είναι γνωστά σε όλους τους αναπληρωτές, ούτε και στις ΕΛΜΕ για να μπορούν να παρεμβαίνουν και να τηρούνται στοιχειώδεις κανόνες διαφάνειας.

Επιπρόσθετα, το υπουργείο αντί να καλύψει τα κενά προχωρά σε αναμορφώσεις των ωρολογίων προγραμμάτων και υποχρεωτικές υπερωρίες. Χωρίς άμεση κάλυψη όλων των κενών με προσλήψεις όλων των αναγκαίων εκπαιδευτικών, δεν υπάρχουν ούτε οι ελάχιστες προϋποθέσεις για τη μαθησιακή διαδικασία. Διαφορετικά γίνεται ένα ακόμα βήμα για σχολεία πολλών ταχυτήτων, με εκπαιδευτικούς «λάστιχο», που θα στερούνται τα εργαλεία για να προσφέρουν το παιδαγωγικό τους έργο. Παράλληλα, φρόντισε φέτος να βρει νωρίς τη «λύση» με την εγκύκλιο που έστειλε στα σχολεία και με την οποία ορίζει να βγει η καθορισμένη εξεταστέα ύλη, με υπεύθυνους γι’ αυτό αποκλειστικά τους καθηγητές και τους διευθυντές.

Πάντως, το να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί μέχρι και τον Μάρτιο δείχνει με τον πιο έντονο τρόπο την άνιση μεταχείριση των μαθητών, καθώς αναγκάζονται πολλοί γονείς να πληρώνουν αδρά για ιδιωτικά μαθήματα, με όσους από αυτούς βέβαια μπορούν να ανταπεξέλθουν.

Συνάντηση και συζήτηση για τα κενά στην Πάρο

Την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου, με πρωτοβουλία της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Πάρου και με τη συμμετοχή εκπροσώπων της ΕΛΜΕ Πάρου-Αντιπάρου και του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του ΕΠΑ.Λ. συνάντηση προκειμένου να συζητηθούν οι τρόποι δράσης για την αναπλήρωση των εκπαιδευτικών κενών στα σχολεία.
Το πρόβλημα που υπάρχει είναι μεγάλο και το αντιλαμβάνεται κανείς αρκεί να δει τα δεδομένα, δηλαδή ότι λείπουν περισσότερες από 500 ώρες (!) μαθημάτων. Βέβαια, εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε τον προβληματισμό για την μικρή συμμετοχή γονέων σ’ ένα τέτοιο θέμα που αφορά άμεσα τα παιδιά και την εκπαίδευσή τους.
Στη συνάντηση το παρόν έδωσε και ο επικεφαλής του συνδυασμού της Λαϊκής Συσπείρωσης Πάρου, Κώστας Ροκονίδας, ο οποίος στην τοποθέτησή του επεσήμανε ότι χρειάζεται κοινή δράση από τους καθηγητές, τους γονείς και τα παιδιά για να επιτευχθεί κάτι θετικό.

Τι δηλώνουν οι εκπρόσωποι της ΕΛΜΕ και της Ένωσης Γονέων

Στο πλαίσιο του θέματος ζητήσαμε -τόσο από τον πρόεδρο της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) Πάρου-Αντιπάρου, Ανέστη Μαλιάρη, όσο και από τον πρόεδρο της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Πάρου, Μάνο Σταυριανό- αφενός να μας δώσουν τη δική τους περιγραφή του προβλήματος και αφετέρου να μας αναφέρουν ποιες ενέργειες έχουν κάνει και πως σκοπεύουν να κινηθούν, ως φορείς, από εδώ και στο εξής.

Ανέστης Μαλιάρης
(πρόεδρος της ΕΛΜΕ Πάρου-Αντιπάρου):

«Κάθε χρόνο υπάρχει μία καθυστέρηση στην κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών, όμως αυτό που συμβαίνει φέτος δεν έχει προηγούμενο και δεν τον έχω συναντήσει τα 17 χρόνια που είμαι την Πάρο. Δεν υπάρχουν μικρά κενά, μιλάμε ότι αυτή τη στιγμή λείπουν 22-23 καθηγητές από τα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Πάρου και της Αντιπάρου. Αυτό μεταφράζεται σε 508 ώρες συνολικά. Και μάλιστα λείπουν βασικές ειδικότητες, όπως για παράδειγμα φιλόλογοι και φυσικοί, με συνέπεια τα παιδιά να έχουν μείνει πίσω. Και όπως γνωρίζετε υπάρχει τράπεζα θεμάτων και ο χρόνος είναι περιορισμένος για να βγει όλη η ύλη, με ότι αυτό συνεπάγεται, ενώ μπορεί να χρειαστεί να παρθούν ώρες και από άλλα μαθήματα για να καλυφθεί.
Το Υπουργείο δηλώνει ότι έχουν καλυφθεί σχεδόν όλα τα κενά και μάλιστα σε ποσοστό 90% στην Πάρο, όμως τα δεδομένα είναι πολύ διαφορετικά κι ενώ έχουμε διανύσει ήδη δυόμιση μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και έχουν περάσει τρεις φάσεις προσλήψεων, το πρόβλημα παραμένει μεγάλο. Βέβαια, να πούμε ότι το Υπουργείο γνώριζε μέσα από τα πληροφοριακά συστήματα από πολύ νωρίς τις ελλείψεις εκπαιδευτικών σε κάθε σχολείο, ωστόσο είναι προφανές ότι αυτή η καθυστέρηση έχει μόνο οικονομικά κίνητρα, για να εξοικονομήσει το κράτος χρήματα προσλαμβάνοντας τους αναπληρωτές όσο πιο αργά μπορεί. Αυτή η τμηματική πρόσληψη αναπληρωτών, πέρα από τα μεγάλα προβλήματα που δημιουργεί στην λειτουργία του σχολείου, καταστρατηγεί πολλές φορές την σειρά του πίνακα προσλήψεων.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι, πέρυσι δόθηκαν πολλές μεταθέσεις λόγω προεκλογικής χρονιάς και κατά κάποιο τρόπο “άδειασαν” οι Κυκλάδες. Στα νησιά είναι ακόμα δυσκολότερο να καλυφθούν τα κενά, λόγω κι άλλων παραμέτρων, όπως η στέγαση, που πολλές φορές αποτελούν αρνητικό παράγοντα για να δεχθεί κάποιος τη θέση. Πάντως, αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τις συζητήσεις που κάνουμε και τα δεδομένα που υπάρχουν, λείπουν πάνω από 100 καθηγητές στις Κυκλάδες.
Εμείς, ως ΕΛΜΕ Πάρου-Αντιπάρου απαιτούμε να γίνονται οι προσλήψεις βάσει των αναγκών που ήδη γνωρίζει το Υπουργείο και να είναι επιλέξιμα για τους αναπληρωτές όλα τα διαθέσιμα κενά που γνωρίζει η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα εκπαιδευτικά κενά και οι σοβαρές ελλείψεις στην εκπαίδευση μπορούν να λυθούν μόνο με ένα τρόπο, με μόνιμους μαζικούς διορισμούς.
Οι επιστολές και οι οχλήσεις μας προς το Υπουργείο, αλλά και τους Βουλευτές Κυκλάδων δεν έχουν πιάσει τόπο και οφείλουμε να δράσουμε πιο αποφασιστικά. Στο διά ταύτα, είμαστε σε επαφή με την Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων Πάρου ώστε να κινητοποιηθούμε και να επικοινωνήσουμε ακόμα πιο δυνατά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε».

Μάνος Σταυριανός
(πρόεδρος της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Πάρου):

«Ένα πρόβλημα, όσο δεν επιλύεται, καθιερώνεται. Κι αυτό, δεν πρέπει να το επιτρέπουμε να συμβαίνει. Εκπτώσεις στις προσλαμβάνουσες των παιδιών μας, δεν κάνουμε. Δυστυχώς το Υπουργείο μας βλέπει σαν λογιστικό υπόλοιπο και όταν δεν του βγαίνουν τα νούμερα, προτιμάει να “κόψει” από την Παιδεία. Έτσι όμως, η Παιδεία υποβαθμίζεται και οδηγούμαστε από το συνταγματικό δικαίωμα της δωρεάν Παιδείας, στην ιδιωτική. Τα παιδιά μας είναι δεύτερης κατηγορίας, όσο δεν διδάσκονται τη βασική τους ύλη στο ιδανικό χρονικό πλαίσιο και οι αρμόδιοι σφυράνε αδιάφορα σε κάθε μας ενέργεια.
Φέτος έχουν γραφτεί πολλές επιστολές. Ως φορέας, δεν έχουμε στείλει ως τώρα διότι πιστεύουμε ότι θα ήταν μια ακόμα επιστολή που θα έμπαινε σε ένα φάκελο υπολογιστή στην καλύτερη περίπτωση και θα ξεχνιόταν κι αυτή. Προτιμήσαμε να επισκεφθούμε το Υπουργείο και να συζητήσουμε με τον Γραμματέα του Υπουργείου και τους συνεργάτες του. Η συνάντηση ορίστηκε στις 25 Οκτωβρίου, την ημέρα της γ’ φάσης προσλήψεων, όπου και μας τόνισαν ότι καλύφθηκε το 90% των εκπαιδευτικών κενών στην Πάρο, κάτι το οποίο φυσικά δεν το είδαμε στην πράξη. Επίσης, δώσαμε ιδιοχείρως μία επιστολή με τα εκπαιδευτικά κενά στον πρώτο εκλεγμένο Βουλευτή Κυκλάδων, κ. Βρούτση, όταν επισκέφθηκε το νησί μας, πριν μερικές ημέρες.
Από εδώ και πέρα, θα οργανωθούμε περισσότερο ως σύλλογοι γονέων και θα υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των παιδιών μας πιο μαζικά. Θα γίνουν συναντήσεις με τους συλλόγους και τους φορείς χωροταξικά στην Πάρο, θα δημιουργηθεί μία ομάδα ώστε να γίνουν παραγωγές βίντεο και να δημοσιευτούν με τα εκπαιδευτικά κενά και γενικότερα με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στις σχολικές μας κοινότητες, ενώ παράλληλα θα προτείνουμε να γίνει μια μεγάλη κινητοποίηση τουλάχιστον έξω από τα σχολεία που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα στα κενά. Επίσης, στις προσεχείς μας δράσεις θα προταθεί στα 15μελη και στα 5μελη των σχολείων να πραγματοποιηθεί συνάντηση, ώστε να συζητηθούν όλα τα επίκαιρα ζητήματα. Η αρχή όμως θα γίνει με μία επιστολή που θα τη συντάξουν οι τρεις φορείς των εκπαιδευτικών κοινοτήτων της Πάρου, η οποία θα σταλεί προς το Υπουργείο και όλα τα ΜΜΕ της χώρας».